ANNONSE

MOTOR

Hissig ­kjøring ­halverer ­dekkenes ­levetid

Tekst:Morten Abrahamsen


Publisert: 28.09.2016

FART KOSTER: En aggressiv kjørestil kan bli kostbart, på flere måter. FOTO: / Pressemeldinger, NTB SCANPIX


Tråkker du hardt på gasspedalen, er du ikke bare en mulig fare i trafikken. Du bruker også opp dekkene i dobbel hastighet.

– En aggressiv kjørestil øker slitasjen på dekkene, spesielt på kantene av slitebanen. Rask akselerasjon, bråbremsing og skarpe svinger vil slite ut dekkene dine mye raskere, sier Fredrik Hauge, produktsjef hos Nokian Tyres, i en melding.

Han legger til at det også kan medføre at du havner i grøfta.

Hauge mener at moderne bilers blanding av sterke motorer og et omfattende sett av sikkerhetsteknologi kan gi føreren en falsk trygghet. Som videre gjør at mange kjører mer aggressivt enn før. Selv om ikke kjøringen nødvendigvis er farlig, så blir presset på dekkene desto større om man gir på litt ekstra gjennom svinger og med harde nedbremsinger.

Grov asfalt i Norden

– I dag har selv små biler store krefter under panseret, og alle moderne biler er pakket med teknologi. Som sjåfører er vi blitt enda mer avhengige disse systemene, til tross for at de kan øke belastningen på dekkene, sier Hauge.

Hvor langt et sett med dekk kan gå før det er slitt ut, er ifølge Hauge vanskelig å si, det er en rekke faktorer som spiller inn. Men han anslår at rundt 25.000 kilometer er sannsynlig.

I Norden har vi også en grovere asfalttype enn lenger sør i Europa, som gjør at slitasjen er større her.

Lufttrykket

Hauge trekker fram at lufttrykket er viktig, både for bilens sikkerhet og for dekkenes holdbarhet. Han anbefaler å sjekke dette en gang i måneden, og minner om at det skal være justert etter hvor tungt bilen er lastet.

– Mange sjåfører vegrer seg for å ha for høyt trykk, selv om et lite overtrykk ofte ville vært godt for dekket. Lufttrykket bilprodusentene anbefaler, er som regel satt for gi maksimal kjørekomfort. Å øke lufttrykket betyr å ofre komfort, men det kan gi en rekke fordeler i tillegg til lengre levetid, som lavere rullemotstand som reduserer drivstoffbruket, sier han.

Et annet triks er å rotere dekkene etter 800 mil. Dekk som sitter der drivhjulene er, slites dobbelt så fort, og rotasjon vil jevne ut dekkslitasjen.

– Dermed kan du erstatte alle dekkene samtidig, i stedet for å måtte bytte når to av dekkene er slitt ned og de andre to har spor igjen, sier han.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no