ANNONSE

Min mening

Min mening av Svein Kåre Edland, tidligere redaktør i Lokalavisen


Hvem skal Lokalavisen være for?

I et mediebilde som endres hver eneste dag, er det av og til nødvendig å stoppe litt opp. Hvorfor lager vi Lokalavisen, og hvem skal den være til nytte for? Mange har spådd papiravisenes død lenge, og for de fleste abonnement­s­avisene går det dramatisk ned på antall personer som er villige til å betale for å få selve papiravisen levert på døren. Alt for få er også villige til å betale for nett­utgaven. Journalistikken er definitivt truet i Norge, og i resten av verden. Nå legger Schibsted ned trykkeriet på Forus, og Aftenbladet skal dermed trykkes i Bergen eller Oslo. Med deadline for journalistene på ettermiddagen. Det betyr at dersom ­Viking eller Oilers spiller en kamp kl 18.00, får sannsynligvis ikke papirutgaven av Aftenbladet med noe som helst av kampen dagen etterpå. Hvor lenge ­kommer papirutgaven til å komme ut hver dag? Hvem hadde sett for seg at spørsmålet i det hele tatt kunne stilles?

Lokalavisens grunntanke

Det er faktisk over 10 år siden Lokalavisen begynte å komme ut. Den gang ­irriterte vi oss over alt det negative i pressen, og var opptatt av at det ikke trengte være så mye død og elendighet. Slik har vi prøvd å utvikle Lokalavisen. Vi har redaksjonelle saker som har positivt innhold, og fokuserer på tidløse tema som folk er opptatte av. Lokalavisen har nærmest som mål at vi ikke skal ha nyheter. Vi skal distribueres lokalt, og også gi anledning for lokale bedrifter å presentere seg med sine produkter og tjenester. Her har vi laget et eget produkt som vi ­kaller for bedriftsprofil. Denne måten å presentere lokale bedrifter er blitt svært populært både blant over 100.000 lesere og for distriktets mange bedrifter og organisasjoner.

På gamle måten

Når du får Lokalavisen i postkassen, blir du nesten nødt til å lese den på gamle måten. Finn deg godstolen, sett deg ned med avisen og slapp av. Det kjennes ganske godt. Ca 50 % av hver avis er redaksjonelt stoff med svært varierte tema. Mange av våre lesere er fornøyd med annonsene våre. Vi hører stadig noen sier at de har stor nytte av å lese annonsene i Lokalavisen. Det er produkter eller tjenester jeg har bruk for, sier mange. Det synes vi er kjekt å høre. I sist uke traff jeg en mor til to barn som fortalte at Lokalavisen var svært populær hos sine to barn på 4 og 6 år. De så alltid fram til å løse hjernetrim for de små. Vi vet også at mange setter pris på både soduko og kryssord, og selvfølgelig Rolf Schreiners petit, musikk- og kunstspalter. Hver eneste uke får jeg eposter fra lesere som kommenterer spalten ”Min Mening”. Her får jeg både ris og ros. Det er alltid kjekkest med ris, men det er uansett bra dersom det snakkes om innholdet i ­Lokalavisen.

Ansatte har overtatt Lokalavisen

I høst har vi etablert et nytt selskap som skal drive Lokalavisen, og selskapets eiere er nå de ansatte. I en krevende tid synes de gamle eierne at det var ­hyggelig at de ansatte selv ville drive Lokalavisen videre. I takt med den teknologiske utviklingen, og mange papiravisers død, tror vi at markedet for en gratisavis blir større. Det håper jeg vil skje i vår region også, og at Lokalavisen fortsatt kan bli distribuert til 95.000 husstander. Vi setter pris på at du som leser, handler hos våre annonsører. Det medfører at de fortsetter å annonsere, og gjør det mulig for oss å gi ut Lokalavisen. Tusen takk, og lykke til.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no