ANNONSE

REISE

Reisen går på skinner

Tekst: Axel Sandberg


Publisert: 09.11.2016

TOGFERIE: Interrail har eksistert siden 1972, og nå er barne­familier den nye målgruppen. Dette toget er på vei fra St. Ives 
i Sørvest-England. (FOTO: Kevin Britland / AGE / NTB scanpix)


I halvannet år har det vært gratis å ta med barn på interrail. Tilbudet lokker dem som ikke har det travelt med å komme fram. Noen ganger er selve reisen en del av målet. Det er det for Kay Asbjørn Schjørlien og hans barn, Zoe Aurora og Keon Tobias. De har reist på interrail mange ganger.

I fjor gikk ferden gjennom 14 land, inkludert Norge. De reiste østover, til land som Tsjekkia, Ungarn, Kroatia, Serbia, Romania, Moldova, Ukraina og Polen. Også i år blir det interrail, men denne gangen blir det langt færre stopp og ett hovedmål.

– Turen går til Montpellier i Sør-Frankrike. Jeg skal gå på franskkurs noen timer per dag og ellers gjøre morsomme ting sammen med barna, forteller Schjørlien.

Satser på barnefamilier

Tidligere var interrail forbeholdt ungdom. Fra begynnelsen i 1972 var det kun for ungdom under 21 år. Grensen økte til 26 år i 1979, og i 1998 ble det også tillatt for dem over 26 år.

Årets sommer er den andre der én voksen gratis kan ta med seg opptil to barn under 12 år på interrail. Stadig billigere flyreiser har i løpet av de siste tiårene nærmest utkonkurrert de lange feriereisene med tog. At de yngste barna nå kan reise gratis på interrail, gjør imidlertid at regnestykket ser ganske så annerledes ut når familien skal legge ut på tur i fellesferien, sesongen med de høyeste flyprisene.

Barnefamilier er blitt den nye målgruppen for NSB når det gjelder interrail. NSB opplyser at mer enn 300 norske barn under 12 år var på interrail i fjor, en dobling fra året før.

– Jeg kommer til å spare en del på årets ferie, men det er ikke bare derfor reisen skjer med tog. Interrail handler om kulturmøter, eventyrlyst og avstressing. Og på toppen av det hele er det miljøvennlig, sier Kay Asbjørn Schjørlien.

Han har hatt med seg barna Zoe Aurora (snart 11) og Keon Tobias (7) på interrail henholdsvis fem og tre ganger tidligere. De kunne ikke ha tenkt seg noen annen ferietype.

Reiser langt om nettene

Muligheten til å ta seg god tid med barna, samt å introdusere andre land og kulturer i et tempo som gjør at de virkelig får med seg menneskene og stemningene underveis, er ifølge Schjørlien det unike med interrail.

– Barn kommer lett i kontakt med hverandre, og nedover i Europa er det mange barn på togene. Det er utviklende for dem, og det får tida til å gå. Som familie blir vi kjent med hverandre på nye måter i løpet av en interrailreise, sier han.

Schjørlien har etter hvert fått gode rutiner på hvordan reisen bør legges opp, og han deler gjerne noen tips – som er like aktuelle med barn som uten barn.

– Pakk lett, maks tre skift, og bare én bukse og én shorts. Alle byer har vaskerier, og det å bruke et par timer på klesvask én gang eller to i uka er en god investering. Jeg slipper jeg unna med en middels stor ryggsekk, mens barna går med hver sin «skolesekk» fylt med ting som spill, leker og tegnesaker, sier han og legger til at det kan være like greit å droppe lukkede sko, og bare stige om bord på toget i gode sandaler.

Mens noen reiser over lange togstrekninger for å komme seg raskest mulig til Sør-Europa, anbefaler Schjørlien å stoppe rett som det er.

– Et lurt triks er å ta de lengre, kjedelige strekkene om natta. Selv om det blir pristillegg, vil det ofte være langt billigere enn hotell. Seksmannslugar er helt ålreit, det. Man skal jo bare sove, og så våkner man uthvilt og klar for å gå løs på en ny by.

Se mot Øst

Det er Mellom-Europa og Balkan som er blitt favorittreisemålene. Lavere priser, mindre stress og ofte veldig imøtekommende lokalbefolkning er gode grunner til å legge ferien østover. Og Kroatia vil han si er nærmest obligatorisk.

– En gang tok vi nattog fra Zagreb til Kroatia-kysten, og det å våkne idet man kommer over fjellene og kan se utover havet ved Split, er rett og slett magisk. Kroatia er alltid en fulltreffer. Her har man badeliv til tusen, samtidig som landet byr på mye mer enn å henge på en strand eller rundt et basseng: Godt bevarte gamle byer, flotte naturopplevelser og hyggelige folk!

Han understreker at god planlegging er nøkkelen til en vellykket togferie, enten man har med barn eller ikke.

– Med barn er det selvfølgelig ekstra viktig. Det er lurt å være tidlig ute med å booke sitte- og soveplasser. Det er også nokså avgjørende å finne hotell i nærheten av togstasjonen. Og reiser man med barn, anbefaler jeg helt klart hotell framfor hostell. Det er ofte like billig hvis man er flere, og ungdommer som fester utover natta, er ikke så gøy når barn ønsker å sove, påpeker han.

Dette må du vite om interrail

• Interrail kan kjøpes via NSB, og det finnes flere billettyper – fra fem reisedager i løpet av ti dager, til én måned med ubegrenset antall reisedager.

• Mens interrail tidligere var kun for ungdom, tilbys nå billetter til alle aldersgrupper.

• Hvis du trenger plassbestilling på ulike strekninger, kommer dette i tillegg til billettprisen.

• Det enkleste og mest oversiktlige – for store deler av Europa – er å bestille på Deutsche Bahns nettsider (bahn.de). Du må også regne med å måtte reservere plass via enkelte lands jernbaneselskaper, særlig i Øst-Europa/Balkan. NSB tar interrail-bestillinger på telefon og ved oppmøte.

• Husk å bestille plass så tidlig som mulig hvis du er avhengig av å holde et tidsskjema.

• Smarttelefon-appen Railplanner er nyttig. Den viser togtider, tilbyr en ruteplanlegger, viser enkle bykart der de ulike togstasjonene er plottet inn, samt gir en del tilleggsinformasjon. Fordi den fungerer offline, er den klar til bruk hvor og når som helst uten internettilgang.

• En rekke nettsteder gjør det enkelt å bestille rimelig overnatting. Hotels.com og Couchsurfing.com, Airbnb.com og HomeAway.com kan anbefales.

(Kilder: NSB, Vagabond, Deutsche Bahn)


Kay Asbjørns ­favorittrute

Her er det Øst-Europa og Balkan som skal utforskes, med mulighet til “solferie» i Kroatia. Én måned er passelig med tid for turen.

Oslo – Göteborg (5 t.) – København (4 t.) – Berlin (nattog) – Praha (5 t.) – Budapest (10 t.) – Split (nattog) – Dubrovnik (4,5 t.) – Kotor (2 t.) – Beograd (8 t.) – Brasov (8 t.) – Chisinau (6 t.) – Lviv (9 t.) – Krakow (4 t.) – Szczecin (9 t) – Ystad (ferge) – Oslo (9 t.).


(NB: På noen av strekningen må det benyttes buss ­eller ferge, som ikke nødvendigvis er inkludert 
i billetten.)


Priseksempel

Interrailbilletter finnes med ulik varighet. Her er prisene for billett med én måneds gyldighet og ubegrenset antall reisedager, for hele Europa – minus bostedslandet ditt og enkelte andre land:

Barn (under 12 år):

• Inntil to barn kan være med voksen interrailer gratis

• 50 % på voksenpris hvis flere enn to barn per voksen

Ungdom (12 til 26 år)

• 1. klasse ungdom: 7480

• 2. klasse ungdom: 4560

Voksen

• 1. klasse voksen: 9340

• 2. klasse voksen: 5950

Senior (fra fylte 60 år)

• 1. klasse senior: 8420

• 2. klasse senior: 5360

Se fullstendig prisliste og reglement på NSB.no


– Vær fleksibel

Wenche Berger, interrailansvarlig i NSB, er enig i at god planlegging er viktig.

– Å ankomme en togstasjon i en ukjent by sent på kvelden, for så å lete etter hotell, er ikke særlig stas. Det er også viktig å huske på at interrailbillett ikke er noen garanti for at det faktisk er plass på toget du ønsker å reise med. Høyhastighetstog kan for eksempel være vanskelige å komme med på uten plassreservasjon – særlig i høysesongen, sier Berger.

Hun anbefaler også å tenke litt utenfor boksen:

– Man kan velge ulike billettyper med ulik varighet, og ikke minst: For mange kan det være lurt å kombinere tog med fly. Har man for eksempel tatt seg god tid på å reise sørover, kan det være litt tungt å gå løs på hele strekningen hjem – sånn helt på tampen av ferien.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no