ANNONSE

Tidenes beste album

Appetite for Destruction

Tidenes beste album

ved Rolf Schreiner


Publisert: 07.12.2016

Appetite for Destruction er debutalbumet til det amerikanske bandet Guns N’ Roses. Albumet ble gitt ut 
21. juli 1987 av plateselskapet Geffen Records. Sjangeren er heavy metal og hard rock, og produsent var Mike Clink. Albumet ble solgt i ca 30 millioner eksemplarer og ble historiens mest solgte debutalbum.

Albumet fikk en varm mottakelse av anmeldere og gikk helt til topps på den ameri­kanske Billboard Top 200 ­Album-listen. Musikken har elementer fra Glam Metal, Hard Rock, Blues Rock og Punk. Singler som ble utgitt fra albumet, er: It’s so Easy, Welcome to the Jungle, Sweet Child o’ Mine, Night­rain og Paradise City. Sweet Child o’ Mine er bandets eneste singel som har nådd førsteplass på Billboards Top 100 ­Single-listen.

Axl Rose opplyste i 1988 at mange av sangene på albumet ble skrevet mens bandet opptrådte i Los Angeles-klubben Circuit. Han sa også at en rekke sanger, som først ble innspilt på senere Guns N’ Roses-album, opprinnelig var planlagt for Appetite for Destruction. Blant dem var: Back Off Bitch, You Could Be Mine og Don’t Cry.

Sanger fra tiden i tidligere band

Selv om rettighetene for alle sangene – tekst & melodi – er gitt til alle fem bandmedlemmene, var mange av sangene begynt som numre skrevet av de enkelte bandmedlemmer fra tiden i andre band, men som først blev ferdiggjort i Guns N’ Roses. Det gjaldt bl.a. It’s so Easy (McKagan) og Think About You (Stradlin). Rocket Queen var en uferdig Slash/Adler jamlåt, som ble skrevet i deres tidligere band Road Crew. Anything Goes var en sang skrevet av Hollywood Rose, og ble omskrevet i forbindelse med Appetite for Destruction. Den originale sangen kan høres på oppsamlingsalbumet The Roots of Guns N’ Roses.

Egne opplevelser i LA

Mange av tekstene avspeiler bandets oppfattelse av utskeielser i Rock ’n’ Roll-underverdenen i Los Angeles. Blant dem er Welcome to the Jungle, som handler om Roses møte med en sort mann på fortauet i LA kort etter ankomsten fra ­Indiana. Noen av sangene fokuserer på bandmedlemmenes yngre år, heriblant Out ta Get Me, som handler om forsanger Axl Roses konstante problemer med loven i sin ungdom i Indiana. Noen sanger handler også om bandets kvinnelige bekjente, som Sweet Child o’ Mine, Think About You, My Michelle, You’re Crazy og Rocket Queen. Sangen Mr. Brownstone handler om Slashs og Izzys avhengighet av heroin.

Coveret ble for sterkt

Albumets opprinnelige cover var basert på Robert Williams’ maleri Appetite for Destruction, som forestilte en robot-voldtektsmann, som var i ferd med å bli avstraffet av en metal-hevner. Det var også fra dette maleriet albumet fikk sin tittel.

Etter at atskillige musikkforhandlere hadde nektet å selge et album med et slikt cover, gjorde Geffen Records et kompromiss, og satte i stedet det kontroversielle maleriet inne i coverboken. Fremsiden ble erstattet av et bilde som viser et kors og noen kranier, som hver representerer et av de fem bandmedlemmene i rekkefølgen: Izzy Stradlin, øverste kranie, Steven Adler, venstre kranie, Axl Rose, midterste kranie, Duff McKagan, høyre kranie, og Slash, nederste kranie.

Dette bildet var opprindelig designet av Billy White Jr., som en tatovering til Axl Rose.

Det var meningen at det opprinnelige coveret skulle være på 2008-re-lanseringen i vinyl, men plateselskapet erstattet det i siste øyeblikk med det mere spise­lige «kranie-coveret».

Fjerde beste debutalbum

Magasinet Rolling Stone gjorde i 2013 en kåring over tidenes 100 beste debut­album. Her er Lady Gaga nr. 100, Madonna nr. 99, The Who nr. 94, The Byrds nr. 80, Elvis Presley nr. 79, Led Zepperlin nr. 72, Roxy Music nr. 62, The Smiths nr. 51, Pink Floyd nr 47, Oasis nr. 42, Police nr 38, Bruce Springstten nr. 37, The Doors nr. 34, Van Halen nr. 27, Elvis Costello nr. 21, R.E.M. nr. 18, The Beatles nr. 17, The Cars nr. 16, The Clash nr. 12, The Band nr. 9, Sex Pistols nr. 7 og Appetite for Destruction med Guns N’ Roses nr. 4 – etter The Jimi Hendrix Experience, The Ramones og vinneren Beastie Boys (!) med albumet Licensed to Ill.

At The Rolling Stones ikke er på listen må skyldes misunnelse, uvitenhet, ­korrupsjon – eller sterke innslag av ­Alzheimer i juryen.

Albumets 53:50 minutter består av:

Welcome to the Jungle – 4:34

It’s so Easy – 3:22

Nightrain – 4:28

Out ta Get Me – 4:23

Mr. Brownstone – 3:48

Paradise City – 6:46

My Michelle – 3:39

Think About You – 3:51

Sweet Child o’ Mine – 5:56

You’re Crazy – 3:17

Anything Goes – 3:26

Rocket Queen – 6:13

Personell:

Axl Rose – vokal

Slash – gitar, akustisk gitar

Izzy Stradlin – rytmegitar, bakgrunnsvokal

Duff McKagan – bass , bakgrunnsvokal

Steven Adler – trommer, perkusjon

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.


1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Water, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no