ANNONSE

SAMFUNN

Fem tips til deg 
som er ungdom

Lars Ravn Øhlckers, sjefpsykolog/psykologspesialist, BUPA



Publisert: 07.12.2016

Iillustrasjonsfoto: Colourbox

Mange unge opplever at de sliter psykisk i hverdagen. For de fleste er det forbigående. Livet går som kjent opp og ned. Her er fem tips om måter som kan gjøre ting litt lettere for deg selv hvis du har det vanskelig. Dersom de fire første ikke hjelper, er punkt 5 det beste rådet.

​​1 Få nok søvn

Kropp og tanker trenger hvile, og får du for lite søvn kan det bli vanskeligere å løse de ­utfordringene du har.

2 Vær i aktivitet

Hvis du får brukt kroppen din gjennom trening eller å gå deg en tur kan det gi deg noe av energien du trenger til å mestre de utfordringene du har.

3 Logg av sosiale medier

Sosiale medier kan være en fin måte å ha kontakt med andre på, men vi får også ofte et feil inntrykk gjennom sosiale medier av hvordan andres liv er, og dermed hva man selv bør få til i livet. Da er det lettere å føle seg mislykket.

4 Treff venner

Gode vennskap er medisin mot det meste, og de beste vennskapene skapes når vi er sammen, ­ansikt til ansikt.

5 Søk hjelp

På skolen, i familien, blant venner, på helsestasjon for ungdom, eller hos fastlegen(som kan søke deg inn til spesialisthelsetjenesten): å søke hjelp tidlig når du har det vanskelig, gjør det lettere å få det bra igjen.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no