ANNONSE

KULTUR

Som du sår, skal du høste

– Dette er ikke en vanlig kriminalroman, men en spenningsroman som også har et dypere innhold, forteller Geir Asbjørn Molland om sin nye bok, Ondskapens sæd. – Den er definitivt rettet mot et voksent publikum.

Det er en rå tittel, med en brutal voldtekt i fortiden som bakteppe.

– En jente blir født som følge av denne voldtekten, og mange år senere kommer hun til Norge som flyktning, men forsvinner inn i en kakofoni av misbruk og tvangsprostitusjon. Etter en dramatisk flukt blir hun «reddet» av en abbedisse, og trer så inn i en klostertilværelse. I klosteret drives det en spesiell form for sjelefrelse. Hensikten er å redde gode, vantro mennesker fra fortapelse. Politietterforsker Bernhard Mohn får i oppgave å etterforske de rituelle drapene som er en følge av dette, legger Molland til.

– Verdens urettferdighet i all slags former er en drivkraft bak skrivingen min, og hva skillet mellom våre holdninger og handlinger medfører for andre mennesker, fortsetter Molland alvorlig. – Menneskelig påvirkning, gjennom godt og vondt, har konsekvenser. En ensom, ung flyktning som til tross for all ondskapen hun opplever, innehar en styrke og egenskaper som gjør at hun unngår å bli et offer for det hun eksponeres for. Hun utvikler egne overlevelsesstrategier – også på godt og vondt, fortsetter forfatteren.

Hvordan ender man opp med å skrive om tema som menneskesmugling og overgrep?

– Jeg startet egentlig på en bok der jeg ville gi en sympatisk og fin mann en lang sommer med gode opplevelser, sier han i et litt lettere humør. – En frihetens periode. Men noe skal jo skje, og med mange inntrykk fra blant annet nyhetsoppslag om vår tids slaveri, trafficking og verdens flyktningsituasjon. Hele prospektet endret seg når jeg skrev inn en handling som også får konsekvenser for ovennevnte herremann. Det krevde en forhistorie – en begrunnelse, og en fortsettelse – noe som ga et helt annet innhold og forløp enn det som var utgangspunktet, smiler Molland.

Hva er din tilnærming til skriveprosessen?

– Jeg skriver ikke etter plot. Jeg begynner som regel på et sted der det er godt å være, og i denne boken havnet disse scenene et godt stykke inne i handlingen. Starten var denne krevende, ikke minst siden jeg valgte en kvinnelig hovedperson der både seksualitet og følelsesliv er hovedelementer. Jeg trivdes ikke i denne fasen, i denne ondskapens sfære som var krevende på mange måter. Ondskapen og dens konsekvenser er forhåpentligvis beskrevet på en sterk og berørende måte. Tilbakemeldingen jeg fikk fra kvinnene på mitt testpanel gir meg tro på dette. Etter mitt syn er det ikke forskjell på menn og kvinner når det gjelder hvordan vi forholder oss til det vi opplever. Følelser som angst, savn, redsel, glede, lykke osv. er individuelt, ikke kjønnsavhengig, mener skribenten.

– Det som er utfordrende, er å prøve å få frem et budskap i en spenningsroman som skal være underholdende. Jeg håper at leserne, også øyner budskapet. Når boken er ferdig, slipper jeg den. Da er det den enkelte leser som «eier» opplevelsen, avslutter Molland.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no