ANNONSE

MOTOR

Dekk­latskap tar liv

Tekst: Morten Abrahamsen



Publisert: 07.12.2016

PLUTSELIG BEGYNTE DET Å SNØ: Hvert år kommer snøfallet brått på mange bilister. Det er mulig å unngå. FOTO: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix


Har du fortsatt sommerdekkene på? Det er livsfarlig, men du er ikke den eneste.

Den første snøen som kommer hvert år, en eller annen gang på høsten, skaper gjerne trafikkaos. Noen har kanskje glemt hvor glatt det kan bli, mens andre møter vinterføre dårlig skodd.

– Generelt sett venter folk altfor lenge med å legge om til vinterdekk. Mange sitter på gjerdet helt til det blir meldt snø, men da kan det allerede være for sent, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes, i en pressemelding.

Dekkmann har mer enn 50 forhandlere over hele landet, og Dalen Haukenes minner om at sommer- og vinterdekk har helt forskjellige egenskaper. Allerede når temperaturen går under ti grader vil et vinterdekk være bedre egnet.

– Gummiblandingen i sommerdekk er utviklet for temperaturer over 10 grader, og vil derfor bli hardere når det er kjølig. Vinterdekk er derimot utviklet for å holde seg myke i kaldt vær, og vil derfor kunne ha bedre grep på høsten, selv om det verken er snø eller minusgrader, sier Dalen Haukenes.

Statistikk fra forsikringsselskapet If viser at 10 prosent av bilene som var involvert i uhell sist vinter, hadde sommerdekk. Fylket som er latest med dekkskift, er Vest-Agder, der noe over 16 prosent av bilene som var involvert i en ulykke vinterstid var på sommerdekk, fulgt av Rogaland med 14 prosent.

Betydelig risiko

– Med sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for alvorlige personskader og at noen omkommer, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, i en pressemelding.

Det er ikke forbudt å kjøre med sommerdekk året rundt i Norge. Kjøretøyforskriften sier: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende.» Men forsikringsselskapet kan gjøre en så kalt avkorting, der erstatningen blir redusert, hvis bilføreren opptrådt uaktsom. For eksempel hvis du kjører med sommerdekk på glatt vintervei.

Dalen Haukenes i Dekkmann mener folk burde planlegge litt bedre, og legge om tidligere, særlig nå som fler og fler benytter seg av dekkhotell. Ifølge ham er det gjerne slik at det blir enorme køer i det øyeblikket det meldes om snø.

– I år har det riktignok vært uvanlig varmt i perioder, men vanligvis er det ingenting i veien for å legge om til vinterdekk i midten av september. Da slipper man køen og man er forberedt på all slags vær, vær som man vet at kommer, sier han.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no