ANNONSE

SPORT & FRITID

Sykler ­gjennom alle ­årstider

Tekst: lkjsdhgkjshgkjsdh

slfgkhsdkjghldjksg



Publisert: 07.12.2016

ENTUSIAST: Morten How Lode er en ivrig vintersyklist, og sykler selv på de kaldeste dagene uten dyrt spesialutstyr.


Piggdekk og ekstra klær er alt du trenger for å sykle selv om frostrøyken står.

– Å begynne med vintersykling er veldig enkelt: Når høsten kommer, bare fortsetter du å sykle. Når det blir mørkt, setter du på lykter, og når det blir glatt, bruker du piggdekk. Vanskeligere er det ikke, sier Morten How Lode. Han har syklet året rundt siden han var skolebarn, og blogget om syklingen de siste ti årene.

Likevel er han slett ikke blant dem som sykler til jobb i neonfargede treningsklær.

– Jeg har på vanlige klær, og sykler rolig, da trenger jeg bare å ta av yttertøyet når jeg kommer fram, sier han. Han har 7-8 kilometers reisevei til jobb, og kunne ikke tenke seg noe annet transportmiddel.

– Sykling går raskere enn både bil og buss. Og kulda er sjelden noe problem. De verste dagene er dem med 1-2 grader og regn, sier han. For å holde varmen om vinteren bruker han buff under hjelmen, overtrekksbukse, tursko og hansker – på de kaldeste dagene av typen slalåmhansker.

– Man blir jo varm av å sykle, påpeker han.

Forskriftsmessig utstyr

Lode er opptatt av at utstyret på sykkelen skal være forskriftsmessig: Refleks foran, bak og på hver side av pedalene. Er det mørkt, er det i tillegg krav om lykt med gult eller hvitt lys foran og rødt lys bak.

– Gode lykter trenger ikke være dyre, sier han og viser fram et lyktesett han har kjøpt på internett for 20 kroner, porto inkludert. Han tipser om å stripse fast lyktene til sykkelen for å unngå at de blir stjålet.

– Mange synder mot regelen om reflekser på pedalene, men de er viktige – de er jo i bevegelse og er derfor lette å oppdage. Har du klikkpedaler er det påbudt å ha refleks på pedalarmene, påpeker han.

I år har han kjøpt en egen sykkel for vinterbruk, en helt vanlig hybridsykkel til rundt 3000 kroner.

– Fordelen med å ha to sykler er at du alltid har en sykkel som passer dagens værforhold. Vinteren i Norge er jo veldig ustabil, så det er fint å kunne sykle med piggdekk på dager med snø og is, og bytte til vanlig sykkel så fort asfalten er bar, sier han.

Piggdekk kommer i mange prisvarianter, blant annet avhengig av hvor mange pigger det er i dekket, men Lode mener det holder med forholdsvis rimelige dekk.

– For bysykling er det tilstrekkelig med dekk med 106 pigger, og du får bra nok dekk i prissjiktet 300-400 kroner, sier han. For å unngå sprut anbefaler han å ha skjermer på sykkelen.

Pass på batteriene

Å sykle til jobb er ikke bare god trening, det er også bra for miljøet.

– Det er en politisk målsetting at flere skal bruke sykkelen som transportmiddel. I tillegg er folk opptatt av å holde seg i form. Vintersykling er derfor en trend som vil øke i tiden framover, tror kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen.

Hun er opptatt av at man ivaretar sikkerheten.

– Gjør ditt beste for å unngå å havne i en ulykke. I mørket er man vanskeligere å oppdage, og det er derfor viktig med lykter og reflekser. Det er påbudt med lys på sykkelen, du kan få bot om dette mangler. I tillegg må du ha refleks på sykkelen, refleks på kroppen og gjerne på hjelmen, sier hun. Årøen anbefaler å sjekke om lykten virker før man setter seg på sykkelen, kulda gjør at batteriene tappes raskere. Aller helst bør man ha med en ekstra lykt i sekken.

Vintersykling krever også litt ekstra vedlikehold av sykkelen: Vask eller skyll av sykkelen hvis den har fått salt eller skitt på seg, og smør kjede og andre bevegelige deler ofte. I tillegg må du huske varme klær og hansker.

– Fryser du, er du ukonsentrert, og det er lettere å ta feil valg i trafikken, advarer hun.

Vil du unngå å bli svett i oppoverbakkene og dermed desto kaldere så fort det går nedover, er elsykkel et alternativ.

– Elsykkelen har gjort at flere velger sykkel framfor bil. Men husk at batteriene kan tappes raskere i kulda, sier hun.

Sykkelvalg på vinterføre


De fleste sykler kan brukes som vintersykler – bare du skaffer deg piggdekk. Noen kjøper inn egen sykkel til vinterbruk, eller bruker den gamle sykkelen når de har kjøpt ny. Valg av sykkel handler både om hvor langt og hvor ofte du sykler, hva slags klima du bor i og hvor du sykler:


• Skal du sykle på ujevn is og krevende forhold, anbefales en terrengsykkel.


• Hybridsykkel kan også fungere godt som vintersykkel. Har du lang vei til jobb eller liker å trene på vinteren, kan cyclocross være et alternativ. Sjekk først om sykkelen har plass til piggdekk.


• Racersykkel og piggdekk er ingen god kombinasjon fordi det som regel ikke er plass til piggdekk i ramma.


• Den perfekte vintersykkelen har innvendige gir i et lukket nav. Det er en dyrere løsning, men du slipper et girsystem som ligger åpent for skitt, salt, søle og grus. Dette gir en betraktelig lengre levetid.


• Noen sverger til store hjul på vinterstid og vil kun ha 29 tommer. Vanlig terrengsykkel med 26 tommer hjul vil også fungere fint, men har ikke samme ekstreme kontroll som de store hjulene på det vanskeligste føret.


(Kilde: Syklistenes Landsforening)


Hvor mange pigger?

• For markasykling bør du ha så mange pigger som mulig på dekkene – gjerne over 300 pigger. Da blir dekkene også relativt dyre. Dekk med mange pigger er tunge å sykle på, særlig hvis det er svart asfalt.

• På andre sykler og på andre underlag vil det både på is og snø være tilstrekkelig med om lag 200 pigger per dekk. Dekk med 200 pigger sitter godt på isen.

• Sykler man som regel på godt brøytede veier eller setter man bort sykkelen på de glatteste dagene, kan man godt klare seg med dekk som har om lag 100 pigger.

• Gode piggdekk koster en del penger, men kan gjerne vare i mange sesonger – alt etter hvor mye man sykler. Det finnes billige dekk på markedet, som kan egne seg for deg som ikke sykler så mye.

(Kilde: Syklistenes Landsforening)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no