ANNONSE

MOTOR

Blir hybridene ladet?

Tekst: Morten Abrahamsen


Publisert: 08.02.2017

LADER OPP: Norges største bilimportfirma, Harald A. Møller, har gjennomført den første undersøkelsen som tar for seg hvordan eierne av ladbare hybride bruker sine biler. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema


Mange norske bilkunder har det siste året gått for en ladbar ­hybrid. For at disse bilene skal være miljøvennlige, må den elektriske ­motoren lades opp. Skjer det i virkeligheten?

Salget av ladbare hybrider har tatt av i Norge. Salgsøkningen så langt i år er på 190 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Parallelt med dette har det vokst fram en diskusjon om hvorvidt disse bilene faktisk er bedre for miljøet.

Mange mener de ikke er spesielt miljøvennlige, og er skeptiske til om eierne bidrar til mindre utslipp enn bileierne med rene bensin- eller dieselbiler. I så fall må hybrideierne lade og bruke den elektriske enheten.

– «De blir ikke ladet» er det mange som sier. Det stemte ikke med det vi trodde og hørte fra våre kunder, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volks­wagen.

Fakta

– Det vi ønsket var å få fram, var faktabasert kunnskap. Det har vært begrenset kunnskap rundt bruken av disse bilene så langt, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi.

Harald A. Møller, Norges største bilimportør med Audi, Skoda og Volkswagen i porteføljen, har nylig gjennomført en under­søkelse blant sine hybridkunder om blant annet bruksmønsteret.

TNS-Gallup spurte eiere av aktuelle modeller fra VW og Audi, det vil i hovedsak so Volkswagens GTE-biler og Audis e-tron modeller. Antallet respondenter var 1365.

Det lades

Undersøkelsen viser at 70 prosent av dem som svarte, ladet bilen hver dag, og nær samme antall svarer at de fyller drivstoff én gang i måneden eller ­sjeldnere. Svanes anslår at bilister med konvensjonell drivlinje ­fyller tre til fire ganger i måneden. Tre prosent sa at de ladet bilen mindre enn en gang i uka.

De ladbare hybridene har også fått skylden for at elbilene har hatt en salgsnedgang i år.

– De ladbare hybridene er ikke årsaken. Undersøkelsen viser at det oftest er en diesel- eller bensinbil som er det reelle alterna­tivet til hybrid, sier Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Nær 70 prosent svarte at det var uaktuelt eller helt uaktuelt å kjøpe en elbil i stedet, noe de aller fleste begrunner med elbilens begrensede rekkevidde. Rundt halvparten sa de først hadde sett på en bil med forbrennings­motor som et reelt alternativ, før de skaffet seg en ladbar hybrid.

Regionale ladeforskjeller

Regionalt sett er det ­forskjeller. I Oslo har 65 prosent av dem som har en ladbar hybrid, denne bilen som eneste bil. Elles i landet har den typiske eieren av en ladbar hybrid én eller to biler i tillegg. De fleste sier at de har lademulighet hjemme, men også her skiller Oslo seg ut. 20 prosent av respondentene i Oslo sier de ikke har denne muligheten, dette løser seg med at 60 prosent har lademuligheter ved jobb eller skole i hovedstaden. Landsgjennomsnittet for lading på jobb/skole er 50 prosent.

Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby mener det særlig er én ting som er sentralt om de ladbare hybridene skal ha en funksjon.

– God elektrisk rekkevidde er en forutsetning, ellers ser ikke kundene noe poeng i å kjøre elektrisk. Vi tror også at de som har en slik bil i dag, fort kan velge elbil neste gang. De venner seg til et kjøremønster og ser fordelene med en elektrisk drivlinje, noe som kan gjøre utslaget når elbilene nå snart kommer med betydelig større rekkevidde, sier Hekneby.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no