ANNONSE

MOTOR

Gikk fra 
­Lamborghini 
til Fiat 500

Tekst: Morten Abrahamsen

Foto: Morten Abrahamsen/NTB tema


Publisert: 08.02.2017

MIKROBIL: Fiat 500 har motoren bak og ble bygget som en bil til folket. Innvendig har den plass til fire personer.


Få, om noen, biler er mer italienske enn en klassisk Fiat 500. Fra Fredrikstad selger Jarle ­Haarseth den snaut tre meter lange doningen til norske kunder.

Har du jobbet for Ferrari og Lamborghini, er det langt fra opplagt at du begynner å selge Fiat 500 når du flytter tilbake til Norge. Det var heller ikke planen til Jarle Haarseth. I 2008 skulle han være med på å starte opp en filial av den svenske luksusbilforhandleren von Braun i Fredrikstad. De hadde funnet et egnet lokale og skulle til å pusse dem opp i september, så gikk Lehman Brothers over ende, finanskrisen var i gang og en luksusbilforretning i Fredrikstad virket plutselig som en veldig dårlig idé.

– Så jeg satset i stedet på å drive verksted og service for de bilmerkene jeg hadde jobbet for, sier Haarseth. Noe som skulle vise seg å ikke være noen god idé, det heller.

– De som ikke har mye penger, men har kjøpt seg en Ferrari eller Lamborghini, velger å ha bilene sine minst mulig på service, de synes det er for dyrt. Mens eiere med mye penger velger merkeverksted.

Tilfeldig

Ved en tilfeldighet tok han med seg en Fiat 500 hjem fra Italia. En bil Haarseth hadde sett overalt i de 15 årene han bodde Italia.

– Jeg trodde jo at dette var en skikkelig billig bil, en du fikk for et par tusen euro. Sånn er det ikke, jeg måtte gi en del mer enn forventet. Samtidig viste det seg at bilen jeg hadde med meg, fikk langt flere treff på Finn enn Ferrariene jeg hadde lagt ut.

Med et stort kontaktnett i Italia begynte Haarseth, fra en låve litt nord for Fredrikstad sentrum, å bygge opp La Scuderia til å bli en Fiat 500-spesialist.

Fiat 500 er en del av den italienske folkesjela, som pasta og Vespa.

– Det er Italia på fire hjul.

Bilen ble lansert i 1957, som en billig folkebil. 297 centimeter lang, 500 kilo tung, med en motor i hekken på 13 hestekrefter. I løpet av de nesten 20 årene den var i produksjon, ble det laget nær 3,9 millioner Fiat 500.

Vekker oppmerksomhet

– Det er fortsatt rundt 600.000 igjen av dem, og den italienske Fiat 500-klubben er den største monomerkeklubben i verden, sier Haarseth.

Bilene hentes i Italia, og så langt har han solgt rundt 30 til norske kunder.

– Jeg tør påstå at ingen biler vekker like mye oppmerksomhet som en Fiat 500, på en god måte. Parkerer du en Ferrari, eller lignende, vil selvsagt folk også stoppe opp og ta bilder, men de skaper ikke så mange smil og så god stemning som en 500.

Han sier at flere av kundene bruker bilene som blikkfang for sine bedrifter, mens den som han trodde skulle gi størst ­effekt, ikke helt leverte.

– Jeg skaffet NRK den gule kistebilen. Jeg trodde det skulle være god PR, men det var det egentlig ikke, for ingen så på programmet.

NRK-programmet «Kisten» besto av samtaler med kjente folk om livet og døden, samtaler som ble foretatt i den gule Fiaten med en kiste på taket.

Til slutt viste bilen seg å være en grei investering for NRK.

– De trodde at bilen skulle bli en ren utgift, men endte med å selge den for mer enn de hadde gitt meg.

Kvinner

Bilene Haarseth henter, koster rundt 5000 til 6000 euro. Med moms, litt småfiks og norsk registrering havner de gjerne på cirka 100.000 i Norge.

– Man kan finne en Fiat 500 til et par tusen euro, men de blir for veldig mye dyrere når man skal sette dem i stand. Jeg prøver å finne biler som er i god stand, det er fort gjort at det går i minus hvis man går på en smell med 14 dagers arbeid på bilen, i stedet for to til tre dager. Uansett så tjener staten, med momsen, mer på disse bilene enn det jeg gjør selv.

I verkstedet kan også Haarseth sette opp bilene etter kundenes ønsker. Den røde på bildene her har blitt bygd om til en Abarth-versjon, med litt friskere motor, senket og breddet. Til forskjell fra mange andre biler som ikke vært i produksjon på lang tid, er det uproblematisk å skaffe deler. Ønsker man andre lakkfarger eller setetrekk, er det meste mulig.

Fiat 500 er ikke som de fleste andre klassikere, og ifølge Haarseth skiller også kundemassen seg fra det som er normen.

– Det er kvinner som er det største kundegruppen, noe som ikke er så vanlig når det gjelder gamle biler.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no