ANNONSE

MAT & DRIKKE

Restauranter på hjul

Tekst: Rakel Biornstad

Foto: Cornelius Poppe


Publisert: 08.02.2017

HJEMLEVERING: Et sykkelbud henter mat som skal leveres gjennom tjenesten Foodora. Om vinteren er denne tjenesten spesielt viktig for å få nok kunder til foodtrucken.


Vi henger ­fremdeles bak Sverige og ­Danmark – men 2017 kan bli ­foodtruckenes år 
i Norge.

Det er stille foran foodtrucken 4Gringos, som i skrivende stund står på Stortorvet i Oslo. Folk haster forbi i kulda uten å stoppe for å kjøpe noe.

Men en ung mann på sykkel svinger inn foran matvognen. Han er iført rosa jakke, og i en rosa sekk begynner han å laste inn mat som overrekkes fra trucken med innøvd presisjon. Vinterstid har hjemleveringstjenesten Foodora blitt en viktig måte å nå kunder på for 4Gringos. Det forteller Said Jama Abdul, én av de fire som for to og et halvt år siden startet 4Gringos, en mexicansk ­restaurant på hjul.

Vanskelig vinter

4Gringos har de eneste foodtruckene i Oslos gater nå i vintersesongen, med én bil ­stående vekselvis på Youngstorget og Stortorvet, og én på Rådhusplassen. De andre foodtruckene brukes kun til arrangementer nå om vinteren, som brylluper og firmafester.

Abdul forteller at 4Gringos hadde den første foodtrucken i Oslo da de startet opp for to og et halvt år siden. I Norge har foodtruckene hatt en litt treg start. Bendik Romstad, formann i Norges Food Truck Forening, er optimistisk med tanke på 2017, som han mener kan bli «foodtruckenes år».

− Truckene har hatt mer enn nok å gjøre i sommer. Flere gikk med stort overskudd, forteller han. Det er vintersesongen som er litt vanskeligere, da ikke alle truckene har nok arrange­menter og private aktører som leier dem inn. Romstad er selv en av eierne av foodtrucken Anne På Landet.

Kan bevege seg behov

Romstad mener foodtrucker er et genialt tilbud, ettersom de kan flytte seg rundt etter behov.

− I en storby forflytter mennesker seg hele tiden. På et sted der det gjennom året ikke egentlig er marked for en restaurant, kan en foodtruck stå når det plutselig er et arrangementer eller en sesong som trekker mange tusen mennesker, forteller han.

Restaurantene på hjul kan gi ekstrainntekter for folk som bor litt utenfor storbyene. − For bønder kan det være flott å ta med varene sine, som poteter, i en foodtruck til byen og dermed tjene penger, sier Romstad.

Det finnes per desember 2016 fem godkjente trucker i drift i Oslo, men de fleste jobber kun på arrangementer fram til våren. Romstad forteller at det kan være en utfordring å komme i kontakt med private aktører, for eksempel kjøpesentre, som kan tilby steder å stå om vinteren.

Økonomiske begrensninger

I Sverige og Danmark er det langt flere matvogner enn i Norge, der myndighetene åpnet for trucker senere enn i nabolandene. Oslo kommune, for eksempel, godkjente ikke foodtrucker før sommeren 2015. Blant de skandinaviske landene har Danmark kommet lengst, forteller Romstad. Mye av årsaken er godt samarbeid mellom foodtruckforeningene og kommunene.

Til tross for at det ble mulig å starte egen foodtruck for halvannet år siden, har det til nå vært vanskelig for mange, fordi inngangsprisen blir for høy. For å sette i stand en bil som vil bli bra nok til å drive, i tillegg til å bli godkjent av Mattilsynet og Biltilsynet, vil man ifølge Romstad trenge minst 600.000 kroner.

De økonomiske begrensningene kan bli lettere å overkomme på nyåret: Et dansk firma som allerede leaser ut 45 biler i Danmark, er i samtaler med Oslo kommune om å kunne starte i Norge. Det betyr at man ikke trenger å bygge egen bil for å drive en foodtruck, og det vil dermed bli lettere for gründere med en foodtruck-drøm å komme seg inn på markedet. Disse bilene drives av Tesla-batterier og solcellepaneler.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no