ANNONSE

MOTOR

Når skademeldingen blir humor

Tekst og foto: Morten Abrahamsen


Publisert: 22.02.2017

RARE TING SKJER: Hva som er bakgrunnen for denne situasjonen vites ikke, men biluhell er så mangt. FOTO: Hansen, Tor Aage / NTB scanpix


Skulle man ha et uhell med bilen, er skademeldingen viktig, men situasjonen gjør at mange ender med å bli ufrivillig morsomme når de skriver ned ­forklaringen.

Hver eneste dag mottar skadebehandlerne i norske forsikringsselskap rundt 1000 skademeldinger fra trafikkuhell og -ulykker.

– Skademeldingene er det viktigste grunnlagsdokumentet vi har. Ofte er det minst to parter i saken, og da er dette viktig informasjon slik at vi kan danne oss et bilde av hva som har skjedd. Meldingene har en a- og b-del, slik at begge parter har mulighet til å fortelle sin versjon. Noen ting er det lett å forholde seg til, som avstander, men hva som har skjedd forut for ulykken er det ofte forskjellige tolkninger av. Vi får gjerne litt forskjellig informasjon om hva som har skjedd, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If.

Stress

Han har forståelse for at folk skriver ned ting som i ettertid blir morsomt.

– Jeg tror nok de fleste, dagen etter, lett ser at ting kunne ha blitt formulert på en annen måte, det er bare menneskelig at det av og til blir litt morsomt. Det er en stresset situasjon. Det er jo gjerne slik at man småbulker når det er kaldt, ­sludder og er mørkt, mens man egentlig er på vei til en avtale. Da er det ikke så rart at en del av formuleringene kan blitt litt upresise.

Han sier skadebehandlerne har god trening i å lese meldingene, men at det kan være litt problematisk om folk ­bruker dialekt.

Dashcam ikke nok

– Dette kan være vanskelig å tolke, for eksempel om noen skriver at det skjedde «på hin side av veien». Skriv på bokmål eller nynorsk, da blir det ingen mis­forståelser, sier Clementz.

Han sier også at film fra dashcam ikke er fullgodt som dokumentasjon.

– De har klare begrensninger, de viser bare ulykken fra en bestemt vinkel. Dette kan være til hjelp, men det er veldig ­viktig å fylle ut skademelding i tillegg.

Kamera bra

Men det er et annet hjelpemiddel han absolutt anbefaler bilistene å bruke om uhellet skulle være ute.

– I dag har så å si alle smarttelefon. Det å ta bilder på skadestedet kan gjøre ting mye enklere for forsikrings­selskapet. Ikke ta bilde av bulken, den ser vi uansett på verkstedet. Ta oversiktsbilder av hvordan bilene står, pass på å få med registreringsnummeret på bilene. Ta også bilder som viser skiltoppmerking og bremsespor.

Sitater fra ­skademeldinger


– Plutselig svingte veien, men det gjorde ikke jeg.


– Jeg fullførte svingen etter at veien hadde rettet seg ut.


– Frontruta sprakk. Årsak ukjent. Antakelig voodoo.


– Jeg kolliderte med et tre som sto stille.


– Min skyld. Bare send regninga.


– Jeg er ikke ute etter å forskyve skyld eller fraskrive meg ansvar, men kan bare konstatere fakta. Der ser det dårlig ut for min del.


– Det var min kones bil, helt til hun kjørte på meg.


– Jeg skriver på som anonym, siden min motpartner ikke vil være med på å betale.


– Jeg forlot min Ford Coupé utenfor, og når jeg kom tilbake fant jeg til min store overraskelse en Ford Cabriolet.


– Jeg mener at ingen av partene hadde skyld i uhellet, men hvis det ikke er tilfelle, er det motparten.


– Fyren var overalt. Jeg måtte bråsvinge flere ganger før jeg traff ham.


– Hans skyld. Han holdt altfor liten avstand til bilen bak.


– Min passasjer er for øvrig medlem av Norges Fotballforbunds lovkomité ...


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no