ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Stadig mindre fiskelykke

Tekst og foto: Axel Sandberg


Publisert: 08.03.2017

FISKENASJON: Fisken man får i Norge, er blant den beste i verden, likevel spiser vi mindre av den. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Fagfolk slår alarm: Vi spiser stadig mindre fisk. ­Særlig ungdommen går glipp av store helsegevinster, og ikke minst masse god mat.

Nordmenn spiste 7 prosent mindre sjømat i 2016enn året før. Ser man på kun fisk, er nedgangen 13 prosent. I seg selv virker dette kanskje ikke så veldig dramatisk, men så å si hele nedgangen skyldes den yngre garde.

– Tallene viser en generasjonseffekt. Mens de eldre fortsatt spiser mye fisk, har de yngre langt sjeldnere fisk på menyen, forklarer konstituert land­ansvarlig i Norges sjømatråd, Sara Møllebakken.

Siden 2012 har sjømat­konsumet blant personer under 34 år gått tilbake med hele 40 prosent. Dette betyr blant annet at norske 8.-klassinger i gjennomsnitt spiser 168 gram fisk i uka.

– Det er altfor lite. Til sammen­ligning spiser 8.-klassinger 744 gram rødt kjøtt og 210 gram søtsaker hver uke, legger Møllebakken til.

– Økt pris er nok en del­forklaring, men mattrendene i Norge de siste årene har handlet mye om for eksempel ­mexicansk og amerikansk mat som inneholder mye rødt kjøtt, sier ­Møllebakken.

Liten sushi-effekt

Hun legger til at selv om sushi skylte inn over Norge for noen år siden, gir ikke vår økte ­appetitt på rå fisk de store ­utslagene på totalstatistikken.

– Mange har inntrykk av at det er vanskelig å tilberede fisk og sjømat. Men å steke en laksefilet og ha på en klatt med rømme, for eksempel, er jo gjort i en fei, sier Møllebakken.

Mens ekspertene anbefaler sjømat til middag to-tre ganger i uka, spiser dagens ungdom med sine 168 gram mindre enn én vanlig porsjon (som oftest beregnet til mellom 200 og 400 gram).

– Det er ikke en heldig utvikling dersom vi erstatter fisk med kjøtt. Fisk og sjømat er en viktig kilde til en rekke næringsstoffer som er bra for helsen vår, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Mari Helene Kårstad ved Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Viktig næring

Fet og halvfet fisk er vår hoved­kilde til omega-3 fettsyrer i kosten, og fet fisk og tran er hovedkilde til vitamin D. Ellers er fisk og sjømat gode kilder til selen, jod og B12, som alle er viktige for mange funksjoner i kroppen. Selen, for eksempel, inngår i kroppens immun- og oksidantforsvar, mens jod har betydning for stoffskiftet og er spesielt viktig for utvikling av nervesystemet hos foster og spedbarn.

D-vitaminer er noe mange nordmenn får for lite av på grunn av våre lange perioder med lite sol, så for oss blir det ekstra viktig å ha fisk i kost­holdet.

– Med fisk får man disse næringsstoffene og flere til på kjøpet, sier Kårstad og legger til:

– Gå ikke glipp av spesielt god fisk nå i skreisesongen!

Undersøkelsen, foretatt av analysebyrået GfK, viser at konsumet av fersk filet gikk tilbake med hele 23 prosent i 2016. ­Totalt sett har sjømatkonsumet gått fra om lag 90.000 til 84.000 tonn årlig. Det er heller ingen tegn på at trenden vil snu.

– En begynner ikke auto­matisk å spise mer sjømat bare en blir eldre, sier administrerende direktør Renate Larsen i ­Norges sjømatråd, som har flere ­prosjekter og kampanjer på gang for å øke bruken av fisk i det norske kjøkken.

Kokkens tips

En person som ikke trenger noen oppfordring om å bruke fisk som råvare, er kokken Jostein Medhus, som har kokkelert både i inn- og utland og er nå matfaglig rådgiver ved Kulinarisk akademi.

– Mine kollegaer i utlandet ­misunner oss tilgangen vi har på fantastiske ­råvarer. Og på kontinentet er jo det å spise sjømat fra Norge en luksus man kun unner seg ved litt spesielle anledninger. Derfor er det nesten litt utrolig at den yngre garde velger bort fisk, sier Medhus.

Han tror noe av forklaringen må være manglende kunnskap og dårlige ­erfaringer.

– Kanskje mange har minner fra barndommen om at sjømat er «mandags­middag», at fisk liksom er litt hverdagslig og stusslig. Men ingen ting er lenger unna sannheten. Det finnes enorm variasjon, både i typer sjømat og måter å tilberede den på. Og det går jo stort sett mye raskere å lage fisk enn kjøtt, ­forklarer Medhus.

Han anbefaler et par enkle, sunne og ikke minst gode fiskeretter som kan tilberedes på null komma niks.

– Kjøp skikkelige fiskekaker i ­butikken og stek litt løk til. Så enkelt kan det gjøres. Noe jeg selv spiser mye av, er sashimi, der jeg ganske enkelt skjærer rå fisk av sushikvalitet i tynne skiver og lager en saus bestående av en halv lime og en skje eller to med honning som jeg blander ut i en passe mengde soyasaus. Det går vel cirka ti ganger raskere enn Grandiosa, sier Medhus.

Nedgangen i fersk sjømat fra 2015 til 2016

Dette viser forbruker­panelet GFK Norges analyse av ­husholdningers innkjøpsvaner.


Fersk fisk totalt: – 22 prosent

Derav:

Fersk laks naturell: – 24 %

Fersk sei naturell: – 58 %

Fersk ørret naturell: – 15 %


Frossen fisk totalt: + 4 %

Derav:

Frossen laks naturell: – 6 %

Frossen sei naturell: + 78 %

Frossen ørret naturell: + 8 %


Fersk fiskefilet totalt: – 23 %

Derav:

Fersk laksefilet: – 25 %

Fersk seifilet: – 64 %

Fersk ørretfilet: – 18 %


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no