ANNONSE

Tidenes beste album

Sticky Fingers

Tidenes beste album

ved Rolf Schreiner


Publisert: 22.03.2017

Sticky Fingers er det niende studioalbumet til den engelske rockegruppen The Rolling Stones. Det ble spilt inn i perioden fra desember 1969 til januar 1971 (bortsett fra Sister Morphine, som er fra mars 1969) og utgitt på plateselskapet Rolling Stones/Virgin i april 1971. Sjangeren er rock, og produsent var Jimmy Miller. Albumet er berømt for sitt iøynefallende glidelås-omslag skapt av kunstneren Andy Warhol.

Mick Jagger og Keith Richards vokste opp i middelklassefamilier i Dartford, på grensen til Sørøst-London. De kjente hverandre allerede før de begynte på skolen, men ble for alvor venner da de møttes på togstasjonen en dag i oktober 1961 og oppdaget at de hadde en felles interesse for svart rhythm & blues, spesielt Chuck Berry, Muddy Waters og Bo Diddley. Richards gikk på kunst­skolen, mens Jagger nettopp hadde fått et stipend fra London School of Economics. Sammen med Dick Taylor (bass), en skolekamerat av Richards, startet de bandet Little Boy Blue & The Blue Boys. Jagger sang også sporadisk med Blues Incorporated, et band ledet av den legendariske Alexis Korner. Trommeslager i dette bandet var Charlie Watts, som til daglig jobbet i et reklamebyrå.

Debut på Marquee Club

7. april 1962 ble de kjent med Brian Jones, en lidenskapelig bluesmusiker som kalte seg Elmo Lewis og hadde en brokete fortid med utallige løsjobber og to utenomekteskapelige barn. Jones fortalte om sine planer om å danne et eget band, og den første han fikk med seg var pianisten Ian Stewart, etterfulgt av Jagger, Richards og Taylor. De forsøkte forgjeves å overtale Watts til å slutte i Blues Incorporated, og hadde med seg Mick Avory da de debuterte som The Rollin’ Stones (med apostrof) på Marquee Club i London 12. juli 1962. Gruppenavnet ble tatt fra Muddy Waters-låten Rollin’ Stone.

Inn med Bill og Charlie

Flere trommeslagere var innom bandet høsten 1962, bl.a. Carlo Little og Tony ­Chapman. Taylor valgte å slutte i ­november 1962, og han startet siden The Pretty Things. ­Chapman foreslo en venn av seg, Bill Wyman, som bassist. Han var litt eldre enn dem, gift og i fast jobb, men hadde en ekstra forsterker. Etter en prøve­spilling tidlig i desember 1962 ble Wyman tatt inn som fast bassist. Og endelig, i januar 1963, ga Watts etter og slo følge på trommer.

Gruppen fremførte i hovedsak ­materiale skrevet av andre artister frem til 1964, da de hadde sin første Jagger/Richards-komponerte slager med Tell Me.

Og ut med Ian

Gruppens manager, Andrew Loog Oldham, forsto tidlig at det var smartere å lage en motpol enn en kopi, og var ansvarlig for deres image som et rufsete svar på The Beatles. Han var også ansvarlig for at pianisten Ian Stewart havnet i bakgrunnen fordi han angivelig ikke skal ha passet inn i gruppens image. Stewart fortsatte likevel å spille med gruppen, både på plater og konserter, helt frem til sin død i 1985.

The Rolling Stones har i over 50 år vært et av de mest innflytelsesrike bandene innen rocken, og da The Beatles ble oppløst i 1970, var det få som motsa dem når de kalte seg The Greatest Rock and Roll Band in the World.

Og inn med ny Mick

Sticky Fingers var Mick Taylors første hele album som gitarist etter at han hadde tatt over for Brian Jones i 1969. Taylor hadde en aktiv rolle på dette albumet, kanskje spesielt på låten Can’t You Hear Me Knocking, men han ble likevel ikke kreditert som låtskriver på noen av låtene. Sway og Moonlight Mile er til og med innspilt uten Keith ­Richards på gitar, men har i stedet ­strykere arrangert av Paul Buckmaster.

Mange kjente hits

Åpningssporet Brown Sugar ble utgitt som singel i april 1971, og nådde førsteplass på hitlistene i USA og andreplass i Storbritannia. Låten er fortsatt en av de mest kjente og kjære Stones-låtene, og det er også en av dem som spilles mest på konserter. Også Wild Horses ble utgitt som singel i USA, men nådde ikke høyere enn topp 30.

Country og blues representeres med den alvorlige deltabluesen You Gotta Move og den muntre Dead Flowers.

Sister Morphine ble innspilt på begynnelsen av 1969, da Ry Cooder erstattet den fraværende Brian Jones på et par sesjoner.

Sticky Fingers er en av Stones’ aller beste og mest likte album, og toppet listene i blant andre Tyskland, Storbritannia, USA og Norge sommeren 1971.

Alle sangene er skrevet av Mick ­Jagger og Keith Richards, med mindre noe annet er oppgitt.

Albumets 46:23 minutter består av:

Side 1:

Brown Sugar – 3.49

Sway – 3.52

Wild Horses – 5.44

Can’t You Hear Me Knocking – 7.15

You Gotta Move (Fred McDowell, ­
Rev. Gary Davis) – 2.34

Side 2:

Bitch – 3.37

I Got the Blues – 3.54

Sister Morphine (Jagger, Richards, ­Marianne Faithfull) – 5.34

Dead Flowers – 4.05

Moonlight Mile – 5.56

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.


1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Water, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no