ANNONSE

SAMFUNN

Pårørende­senteret på nett

Tekst: Pål Larsen


Publisert: 22.03.2017

Gry Anette Øvstegård

Er du pårørende og kjenner på et ­behov for støtte og veiledning?

Pårørendesenteret i Stavanger har nærmere 20 års erfaring med rådgivning og støtte til pårørende. Nå har de opprettet et pårørendesenter på nett med en pårørendelinje der folk kan ta kontakt om de ønsker vei­ledning.

Målet for den nye nettportalen, pårørendesenteret.no, er å kunne gi folk over hele landet nyttig kunnskap, tips og råd. Her kan pårørende finne tips om hvordan ivareta seg selv, den syke, berørte barn, unge og øvrige familie. Her finnes også informasjon om rettigheter, erfaringer fra andre pårørende og råd i møte med helsetjenesten.

Erfaring og kunnskap

Vi har samlet erfaringskunnskap fra mange pårørende, sier daglig leder Liv Nordbø Kleppe ved Pårørendesenteret. Den følelsesmessige belastningen ved å være pårørende er stor, og ingen kan formidle håp og muligheter bedre enn andre som er eller har vært i samme situasjon.

Dekker hele landet

I nettportalen er der også en ny og landsdekkende karttjeneste. Der kan folk søke opp den enkelte kommune og finne hvilke tilbud pårørende har. Kartet inneholder per nå 12 000 linker og vil være i stadig utvikling. I karttjenesten inviterer vi pårørende og fagfolk til å sende oss melding om pårørendetilbud de vet om, som de ikke finner. Dette håper vi blir en pådriver til at det blir etablert enda flere pårørendetilbud rundt om i hele Norge, sier Kleppe.

Hva tilbyr Pårørendelinjen?

– For oss er det svært viktig å kombinere kvalitetssikret kunnskap på nettet med en tilgjengelig veilednings­tjeneste. Pårørende­linjen er det sosial­faglige veiledningstilbudet som følger med nettsida. Både nettsida og Pårørende­linjen er rettet mot alle voksne ­pårørende, uansett hvor de bor, og uavhengig av diagnosen eller tilstanden til den de er pårørende til, eller hvilken relasjon de har til den som er syk, sier hun.

På Pårørendelinjen kan man snakke med fagfolk med erfaring fra pårørendearbeid via telefon (90 90 48 48), chat eller e-post. Pårørendelinjen er åpen alle hverdager (unntatt tirsdag) klokka 09:00–11:30, samt mandager klokka 16:00–19:00. Det er også mulig å sende inn et kontaktskjema hvis du ønsker å bli kontaktet.

Hva er det folk spør om?

– Mange trenger kunnskap om hvem de kan kontakte og hvordan den de er pårørende til kan få hjelp og støtte. Vi opplever at mange pårørende har gått lenge og strevd med utfordringene alene. De har hatt fokus på den de er pårørende til, og egne behov har ikke kjentes viktige. Så kan de kjenne at det ikke går lenger og at de trenger hjelp og veiledning for sin egen del, sier Gry Anette Øvstegård som er ansvarlig for Pårørendelinjen.

Førstehjelpsråd til pårørende:

Ikke gå med dette alene. Snakk med noen du stoler på. Du vil antagelig oppleve at det ikke er så farlig å snakke om det og at andre også kan ha utfordringer. Søk hjelp. Om det er Pårørende­senteret, fastlegen din eller ­andre; skaff deg kunnskap og sjekk hvilke hjelpe­tilbud som finnes i din kommune, råder Gry Anette Øvstegård. Her vil karttjenesten på nettsidene våre være til god hjelp.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no