ANNONSE

Tidenes beste album

The Clash

Tidenes beste album

ved Rolf Schreiner


Publisert: 30.08.2017

The Clash er debutalbumet til den engelske punk-gruppen The Clash. Det ble innspilt 10. – 27. februar 1977 og utgitt i en britisk versjon 8. april samme år på plateselskapet CBS Records, og i en amerikansk versjon i 1979. Sjangeren er punk rock. Produsent var Mickey Foote.

I motsetning til mange andre punkband var The Clash politisk bevisste, og flere av tekstene bærer sterkt preg av dette. Bandets politiske engasjement førte også til at de deltok på en del arrangementer i regi av bl.a. Rock Against Racism og Anti-Nazi League.

Konsertene til The Clash var svært intense opplevelser og en av hovedårsakene til bandets suksess. De besøkte Norge to ganger – 21. mai 1980 i Storsalen på Chateau Neuf og 16. februar 1984 i Drammenshallen.

Britisk versjon fra 1977

Dette debutalbumet var kanskje The Clash sin mest punkete utgivelse. Likevel var det svært variert og inneholder både ska- og reggae-låter. Det engelske magasinet Q kåret dette albumet til 
nr. 48 i verden i 2000.

I’m So Bored with the USA. kom opprinnelig fra Mick Jones’ sang «I’m So Bored With You. Protex Blue handler om et kondommerke. På slutten av sangen ropes Johnny Johnny! fordi Johnny er engelsk slang for kondom.

Garageland ble skrevet som svar på en tidlig anmeldelse, som lød: ”The Clash are the kind of garage band who should be returned to the garage immediately, preferably with the engine running.” 
I videoen til I Fought the Law henger det et norsk flagg på scenen bak bandet.

Alle låtene er skrevet av Mick Jones og Joe Strummer, bortsett fra hvor annet er nevnt.

Besetning:

Mick Jones − gitar, vokal

Joe Strummer − gitar, vokal

Paul Simonon − bass

Terry Chimes − trommer 
(under navnet Tory Crimes)


Albumets 35:18 minutter består av:

Janie Jones – 2:09

Remote Control – 3:03

I’m So Bored with the USA. – 2:25

White Riot – 1:57

Hate & War – 2:07

What’s My Name? (Jones/Levene/Strummer) – 1:42

Deny – 3:03

London’s Burning – 2:13

Career Opportunities – 1:54

Cheat – 2:06

Protex Blue – 1:47

Police & Thieves (Murvin/Perry) – 6:04

48 Hours – 1:36

Garageland – 3:12

Amerikansk versjon fra 1979

Den britiske originalutgivelsen ble det mestselgende import-albumet i USA noensinne.

Det ble derfor utgitt en modifisert versjon av albumet i 1979, faktisk etter at andrealbumet Give ’Em Enough Rope ble utgitt i USA. Det inneholdt i tillegg til originalen sangene Complete Control, (White Man) In Hammersmith Palais, I Fought the Law og Jail Guitar Doors. Men den mangler Deny, 48 hours, Cheat og Protex Blue. (Pensum for samlere.)

Albumet klatret bare til plass nr. 136 på den amerikanske Billboard-listen, men var en forsmak på London Calling som kom senere samme år.

Albumets 43:20 minutter består av:

Clash City Rockers – 3:49

I’m So Bored with the U.S.A. – 2:24

Remote Control – 3:01




Complete Control – 3:14

White Riot (singel-versjonen) – 1:59
(White Man) In Hammersmith 
Palais – 4:00

London’s Burning – 2:10

I Fought the Law (Sonny Curtis) – 2:41

Janie Jones – 2:06

Career Opportunities – 1:52

What’s My Name (Mick Jones, 
Keith Levene, Joe Strummer) – 1:41

Hate & War – 2:05

Police & Thieves (Junior Murvin, 
Lee Perry) – 6:01

Jail Guitar Doors – 3:05

Garageland – 3:12

Besetning:

Som på den engelske, men Topper Headon erstattet Terry Chimes som trommis på Clash City Rockers, Complete Control, (White Man) In Hammersmith Palais, I Fought the Law og Jail Guitar Doors.

Diskografi:

The Clash, 1977, CBS Records

Give ’Em Enough Rope, 1978,CBS Records

London Calling, 1979, CBS Records

Sandinista!, 1980, CBS Records

Combat Rock, 1982, CBS Records

Cut the Crap, 1985, CBS Records

From Here to Eternity, 1999 
(live album)

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.


1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Water, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no