ANNONSE

MOTOR

Pass på ­ batterihelsen!


Tekst og foto: Morten Abrahamsen



Publisert: 13.09.2017

Dagens elbilbatterier har vist seg å være holdbare, men det er noen triks som kan sikre god kapasitet over lengre tid.


Elbilbatteriene har vist seg å tåle mye. Nissan meldte om tre tilfeller av havarerte batteripakker etter at de hadde produsert 200.000 biler. Nå som bilene etter hvert har vært på markedet noen år, ser det også ut som holdbarheten er bra. Dette speiles i at produsentene vanligvis gir garantier på åtte år eller 160.000 kilometer.


Samtidig er det visse grep som kan gi bedre, eller dårligere, holdbarhet for batteriene. I en litium-ion-batteripakke, som moderne elbiler bruker, er det moduler med celler. I en Renault Zoe med 40 kWh batteripakke er det 12 moduler med totalt 192 celler i batteriet. Cellene fungerer slik at det er den dårligste cellen som styrer butikken. Den kan bryte ladingen, eller lade ut fortere enn de andre, noe som går utover alle battericellene.


– Det norske klimaet er egentlig ideelt for elbiler, i motsetning det mange tror. Det er varme som kan være problematisk, sier Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver i Elbilforeningen.


Hurtiglading kan slite


Han sier at kulde gjør at batteriet presterer dårligere, men at det ikke gjør noe med selve batterihelsen. Og har man forvarmet batteriet, får man full rekkevidde selv om det er kaldt. Der man kan påvirke batterihelsen, er ved lading.


– Det som er mindre heldig, er hvis man fullader batteriet og lar bilen stå en lengre periode. Det kan gi høyere slitasje i cellene. Hvis man ikke skal bruke bilen på en stund, er det bedre at batteriene er ladet til mellom 20 og 80 prosent kapasitet. Det er heller ikke gunstig at batteriet blir ladet helt ut gjentatte ganger, sier Frydenlund.


Dersom elbilen kun hurtiglades, kan det også medføre større slitasje enn om bilen lades hjemme. Foreløpig har man lite tallmateriale som kan underbygge dette, men Frydenlund sier at han ville valgt en brukt elbil som i hovedsak er normalladet fremfor en som bare er hurtigladet.


– Samtidig finnes det eksempler på elbiler som har gått langt over 100.000 kilometer som, til tross for hyppig hurtiglading, har det meste av originalkapasiteten i behold.


Skulle det være noe galt med en av battericellene, noe som da vil prege hele batteripakken, trenger man ikke å bytte hele pakken.


– Nei, man kan faktisk bytte den ene cellen, og erstatte den med en ny, sier Frydenlund.


Annonse

© 2017 - Lokalavisen -- Design/layout: Erik DePasquale / dittbudskap.no