ANNONSE

Min mening

Min mening 
av Svein Kåre Edland, tidligere redaktør i Lokalavisen


Bompengene vil endre livet for mange 
 


Nå er det ca ett år før den nye hverdagen braker løs. Til sammen 38 nye bomstasjoner er nå under bygging i Stavanger, Sola, Sandnes og Randaberg. Bomstasjonene blir satt opp som 5 tette ringer rundt viktige reisemål: Stavanger sentrum, Forus, Sandnes sentrum, Risavika og Sola flyplass. I tillegg kommer det bomstasjoner på grensen mellom Stavanger og Randaberg. Målet er nullvekst i personbiltrafikken og god framkommelighet for alle trafikantgrupper. Prislappen blir totalt på minimum 31 milliarder, og det meste må betales av oss brukere.


Hva får vi?


7 av 10 kroner går til formål kollektiv, buss, sykkel og gående, mens 3 kroner går til vei. Hovedprosjektene blir bussvei fra Risavika til Stavanger sentrum, deretter helt til Vatnekrossen. Og med en arm til Forus Vest – Sola sentrum og flyplassen. I tillegg får vi en spennende sykkelmotorvei fra Stavanger til Sandnes. Når det gjelder vei, blir hovedprosjektet firefelts motorvei fra Ålgård til Randaberg. Det blir også et eget ”lastebilfelt” på riksvei 509. 


Hvor mye må vi betale?


Du tenker gjerne ikke på det, men allerede i 2001 begynte vi å betale bompenger. Totalt er det innkrevd 5,2 milliarder på de 16 siste årene. Men nå øker prisen, 
og det innføres rushtidsavgift morgen og ettermiddag. Vanlig passering vil koste 
kr 22, mens du i rushtiden vil måtte betale kr 44 pr passering. Eksperter har beregnet at det for enkelte familier vil medføre kostnader på mellom 30 og 40.000 per år, som avhengig av skatteprosent betyr at du må tjene inntil kr 80.000 per år bare for å betale bompengene. Virkningen for den enkelte vil variere men det som 
er helt sikkert, er at dette vil medføre endringer i hvordan vi lever våre liv.


Sentrumshandel enda nærmere døden


Det gjenstår å se hvordan det nye bompengeregimet vil påvirke, men jeg tror personlig at nå vil det medføre store endringer. Det har med kostnader å gjøre, samt en større bevissthet over hvordan fremtiden vil se ut. Bussvei blir sannsynligvis kjempebra, men det vil fremdeles ta mange år før den står ferdig. I mellomtiden er det bompenger som gjelder og for dårlige tilbud på kollektiv transport. Dette vil styrke bydels kjøpesentrene, og gi en kjærkommen økning for disse. Kortreist handel. De som vil få størst problemer er Sandnes og Stavanger sentrum. Og Forus som ligger der alene uten beboelse, og hvor bilen omtrent er den eneste måten du kan komme til og fra.


Problemet er meg


I årevis har jeg hamret løs på det offentliges fullstendig manglende evne og vilje til å planlegge bysamfunnet Sandnes–Stavanger. Kommuneplanleggerne har ikke vært flinke nok, og politikerne har ikke vært villige til å gjøre nødvendige grep. Jeg har innsett at det aldri kommer til å bli vesentlig bedre dersom vi fortsetter slik vi gjør i dag. Jo flere og bedre veier, jo flere biler. Kø, kø og kø. Plutselig har jeg innsett hva problemet er. Det er meg. Når jeg står i kø er jeg en del av problemet. Hallo. Det er jeg som lager problemet. Ikke alene, men jeg er definitivt en medvirkende årsak. 


 


Kanskje eneste måten 


Det er vi som må endre atferd. Jeg er løsningen på problemet, i alle fall så lenge jeg bor i sentrum. Det går jo an å tenke seg at staten hadde tatt regningen, men jeg tror at for å få oss til å endre atferd, er prising det som gir best resultat. For mange småbarnsforeldre vil dette ramme hardt med skytteltrafikk i barnehage, jobb og fritidsaktiviteter. Derfor vil dette medføre endringer. Vi vil bli opptatt av å bo nær kollektiv aksen, og nærmere jobben vår. Vi vil tenke oss mer om, før vi bruker bilen. Nøkkelen ligger i at flest mulig innser at den enkeltes «veivalg» faktisk er av stor betydning. Jeg kan gjøre noe med problemet. Du kan gjøre noe med problemet. Det er på tide å finne fram joggeskoene, børste støv av sykkelen og oppdage hvor herlig det er å komme seg fram uten bil. Eller rett og slett bare ta bussen. Jeg gleder meg 
til bussvei og sykkelmotorvei er ferdig. Lykke til.


Annonse

© 2017 - Lokalavisen -- Design/layout: Erik DePasquale / dittbudskap.no