ANNONSE

SPORT & FRITID

Urban sykkeltrend


Tekst: Kjersti Busterud Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix


Publisert: 08.10.2017

VERKSTED: Daglig leder i Oslovelo, Steffen Skau-Linnert, kan by på både kaffe, øl, sykkelverksted og sykkelbutikk.


Stadig flere triller rundt på sykler spesialdesignet for bybruk – gjerne med en stilren ramme, kurv foran og kun ett gir.

– Der er en Ola-sykkel, sier ­Steffen Skau-Linnert og peker etter en bysykkel som forsvinner oppover Grünerløkka. Som gründer av sykkelverksted, sykkel­butikk, sykkelkafé og eget sykkelmerke blir man godt over gjennomsnittlig oppmerksom på hva slags tohjuling folk farter rundt på – særlig hvis sykkelmerket er ditt eget.

Sammen med fem andre kompiser har Skau-Linnert startet Oslovelo, en kombinert butikk, kafé og verksted som har spesialisert seg på fixed gear-, single speed- og landeveissykler for bybruk.

– Vi prøver å fylle det tomrommet som har vært for bra bysykler. Man trenger ikke støtdempere og mange gir for å sykle i byen, men heller en kurv til oppbevaring og en design som ser bra ut, sier han.

Hans egen sykkel er et godt eksempel på hva slags sykkel de unge og urbane gjerne triller rundt på: Rammen er av merket Peugeot og kjøpt brukt, sykkelen har kun ett gir (singlespeed), og hjulene er laget av Skau-Linnert selv.

Jakter på racere

De mest populære syklene til bybruk er gjerne gamle.

– Interessen for gamle racer­sykler går bare oppover, sier Skau-Linnert.

Eier av Norges største sykkelsamling og innehaver av sykkelverkstedet Den Rustne Eike, ­Einar Støp-Bowitz, har merket det samme.

– Gamle racersykler klarer jeg ikke å dekke etterspørselen etter. Det aller hippeste er italienske racersykler fra 1970-tallet, helst singlespeed, sier Støp-Bowitz.

Kjenner du ikke uttrykket single­speed, er det kort forklart en sykkel med bare ett gir.

– En singlespeedsykkel har bare ett tannhjul. Det gir lite vedlikehold og lang levetid, alt man trenger å gjøre er å vaske og smøre. Til bybruk trenger jeg dessuten ikke flere gir, sier Skau-Linnert. Som en bonus får du dessuten en sykkel med et renere uttrykk, med færre vaiere.

Vil du gå enda lenger, kan du kjøpe en såkalt «fixie», av enkelte omtalt som den ultimate hipstersykkelen. På en fixed gear sykkel har du ingen bakbrems, og pedalene går rundt med bakhjulene når sykkelen triller. Her må du med andre ord tråkke på selv i nedoverbakkene.

– Å sykle på en fixie kan sammenlignes litt med skating: Det skal gå fort og være litt farlig, sier Skau-Linnert. Trenden er imidlertid ikke særere enn at du får kjøpt deg en fixie på XXL.

Skreddersydd sykkel

Oslovelo selger både nye sykler, brukte sykler de har restaurert, og vintage sykkelrammer du kan bruke som utgangspunkt for en sykkel etter dine preferanser.

– Vi vil gjerne at kundene skal ta del i byggingen av sykkelen, sier Skau-Linnert.

I fjor lagde Oslovelo 150 sykler av merket OK, en klassisk singlespeed bysykkel i herrevarianten «Ola» og damevarianten «Kari». I år har de fått laget rammer med merket Oslovelo, som de kan bygge videre til ferdige sykler.

– Sykkelen har kun et lite merke foran, som en kommentar til en bransje der alle har logoene sine overalt, sier han.

For de mer treningsorienterte syklistene er cyclocross en trend.

– Cyclocross er det som har tatt mest av i det siste, sier avdelings­leder hos Sykkeldelisk, Kristian Johannessen.

– Det er en slags blanding av en landeveissykkel og en hybrid, og kan brukes både på grus og asfalt. Den er blant annet populær hos sykkelpendlere, sier han.

Og skulle du være av den mer bedagelig typen, kan du kaste deg på en annen trend: El-sykkel­salget har aldri vært høyere enn nå.

Stabilt sykkelsalg

Sykkelsalget i Norge har ifølge Sportsbransjens årlige rapporter vært relativt stabilt de siste årene. Sett i forhold til antall innbyggere selges det relativt mange sykler i Norge: I fjor solgte Sportsbransjens medlemmer rundt 400.000 sykler, en liten nedgang fra året før.

I fjor var det særlig salget av elsykler som tok av. I 2014 ble det solgt 10.000 elsykler, i 2015 økte tallet til 20.000. Sportsbransjen tror antall solgte elsykler i 2016 vil runde 30.000.


Satser på sykkelkafeer

Det siste året har det dukket opp flere varianter av kombinasjonen kafé/bar og sykkelbutikk/verksted i Norge. I Oslo tilbyr både Café Rouleur, Peloton og Oslovelo kaffe, øl og sykkelmekking. Men fenomenet er ikke bare begrenset til hovedstaden: I fjor åpnet sykkelkafeen På hjul i Grimstad sentrum. Trenden er dessuten internasjonal: De siste årene har det dukket opp mange sykkelkafeer i byer som Berlin, Amsterdam, London, New York og Tokyo.

Ifølge daglig leder i Oslovelo, Steffen Skau-Linnert, er sykling og kaféliv en naturlig kombinasjon.

– Å stikke på kafé er en del av det å være på sykkeltur. Man tar gjerne en kaffe før man drar ut, og en øl etterpå, sier han. Café Rouleur lager til og med sitt eget sykkeløl, en øl med lavere alkoholprosent. Sykkelbarene fungerer også på samme måte som en fotballpub: Her kan man se de store sykkelrittene sammen med andre entusiaster.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no