ANNONSE

MOTOR

Tilbudet begrenser markedet

Tekst og foto: Morten Abrahamsen / NTB



Publisert: 08.10.2017

NORGE IKKE NOK: Petter Haugneland i Norsk elbilforening sier vi nå er avhengig av at andre land også får opp elbilsalget, da særlig Tyskland. 
FOTO: Elbilforeningen


I årene fram til 2020 vil det bli lansert en rekke nye elbiler, som tusenvis av nordmenn har bestilt før de har sett det endelige produktet. Men det virkelige gjennombruddet for elbilen er avhengig av at andre land kommer etter.

Det kan nå se ut som vi er over i en ny fase for elbilene, med stadig nye modeller med solid rekkevidde. Nylig ble Opels Ampera-e lansert, en elbil som kan gå opptil 50 mil mellom hver lading, og som har truffet så godt i det norske markedet at ventelisten er lang. Bestiller man en i dag, får man nøkkelen tidligst høsten 2018.

Også flere eksisterende elbiler har fått betydelige oppgraderinger den senere tiden. Renault lanserte Zoe med 400 kilometers rekkevidde i vinter, Volkswagen e-Golf ble nettopp klar med 30 mils rekkevidde. Det er også mulig at Tesla rekker å lansere Model 3, en mellomstor bil med over 300 kilometers rekkevidde, sent i 2017.

I årene fram til 2020 vil elbil-floraen vokse, når én etter én av de store produsentene ruller ut sine kjøretøy, og noen kommer allerede neste år.

Kraftige saker

For ikke lenge siden viste Jaguar sin første elbil, SUV-en I-Pace, i Oslo. Foreløpig er den som en konseptbil å betrakte, men de første ferdige bilene skal være hos norske kunder i 2018.

Jacob Moer Aanonsen, salgssjef for Jaguar Land Rover Norge, forteller at de nærmer seg 750 reservasjoner på bilen fra kunder som har betalt 10.000 kroner for å være tidligst mulig i køen.

– I tillegg har vi cirka 1800 interessenter som har meldt at de ønsker å kjøpe bilen, sier han.

Dette vil øke merkets volum i Norge betraktelig. I fjor ble det registrert 359 nye Jaguarer i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk. Dette er det beste tallet Jaguar noen gang har hatt.

På visningen i Oslo anslo den norske importøren en pris rundt 700.000 kroner. Bilen er bygget som en elbil fra grunnen av, og rekkevidden skal være på 50 mil, med en batteripakke på 90 kWh

.

Tusener på liste

Neste år er også Audi klar med sin første elbil, e-tron quattro. Den norske importøren melder om stor interesse for bilen, med mange forhåndsreservasjoner.

– Vi har rundet 2100, og forventer flere når vi kan dele enda mer informasjon om bilen, priser og utstyr. Vi kommer til å få god tilgang til biler, så vi er trygge på at vi kan ivareta mange flere enn de som står på lista nå. I tillegg til de nevnte 2100, har vi et par tusen på en interesseliste, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi.

Bilen har en batterikapasitet på 95 kWh og skal ha en rekkevidde på mer enn 50 mil. Det er en ganske stor SUV, med mye krefter. Effekten skal tilsvare 435 hestekrefter, og null til hundre tar 4,6 sekunder.

Fra få til 100.000 på 
sju år

I 2011 lanserte Nissan elbilen Leaf i Norge, og siden den gang har den solgt godt. Det har vært andre elmodeller som har solgt bedre i perioder, men ingen har solgt mer over tid. I vår passerte modellen, som første elbil, 30.000 leveringer i Norge.

I september skal neste generasjon Leaf avdukes. Det er foreløpig tynt med detaljer rundt bilen, men det er ventet at den vil ha mange fellestrekk konseptbilen IDS.

Om to år skal Porsche komme med sin første elbil, kalt Mission-E. Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren, merker også stor interesse, selv om de ikke har åpnet for noen offisiell forhåndsbestilling.

– Men kunder kan ta kontakt med forhandler for å komme på listen over interessenter, og det er det relativt mange som har gjort.

I 2009 var det 3000 elbiler i Norge, i 2015 ble 50.000 passert, og i november 2016 rundet elbil-antallet 100.000.

Så langt har det vært Norge, og til en viss grad Nederland, som har hatt en strategi rundt elbiler. I 2016 var 15,7 prosent av alle nye biler i Norge elektriske.

I 2015 var tallet 22,4 prosent, mens i land nummer to på listen, Nederland, var 9,7 prosent av nye biler elektriske samme år. Sverige på 3. plass hadde en andel på 2,6 prosent i 2015, ifølge en undersøkelse gjort av PA Consulting.

Avhengig av andre

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, mener det norske elbilmarkedet nå kunne ha blitt virkelig stort.

– Det begynner å komme modeller som vi har savnet, store familiebiler som har skikkelig rekkevidde. Halvparten av personbilmarkedet i Norge er større biler. Problemet er at tilbudet begrenser markedet.

Ventetiden på en modell som Opel Ampera-e er som nevnt lang, og det gjenstår å se om dette også blir tilfelle for de kommende modellene.

– Vi er veldig avhengig av at det selges bra med elbiler i flere land enn Norge. Markedet består av tre aktører: myndighet, produsent og forbruker. Bilprodusentene kommer sakte, men sikkert etter, mens det i andre land enn Norge er liten innsats fra myndighetene.

Haugneland trekker fram den elektriske versjonen av Mercedes-Benz B-klasse, som har solgt veldig bra i Norge, men ingenting andre steder, selv ikke i Tyskland. Dermed har fabrikken besluttet å legge ned produksjonen av modellen.

– Avgiftspolitikken er viktig. Får man opp mengden elbiler, så blir det kommersielt lønnsomt, både for bilfabrikkene og for dem som bygger ladestrukturen.

Flere kommende elbiler fra etablerte bilprodusenter


BMW har hatt i3 på veien siden 2013, den fikk en kraftigere batteripakke i høst, men utover det har det vært tynt med elektriske nyheter fra dem siden introduksjonen av i3.Det skal komme en helelektrisk Mini i 2019, mens X3 kommer med en elektrisk drivlinje året etter, og det de kaller BMW iNEXT i 2021.


Ford tror det vil være flere elektrifiserte biler enn bensinbiler på markedet innen 15 år, og satser milliarder av kroner på teknologien. De har sagt at de skal komme med en el-SUV med en rekkevidde på 48 mil i 2020.


Mercedes-Benz satser kraftig på en ny modellrekke under navnet «EQ», som skal være noe lignende i-serien til BMW. Først ut er trolig en SUV på størrelse med GLC. Det er ventet at den er på veien innen to til tre år.


Mazda har tidligere virket helt uinteresserte i elbiler og hybridbiler, men bekreftet på slutten av 2016 at de vil være klare med en elbil i 2019.


NEVS, selskapet som tok over konkursboet etter SAAB, skal snart være klar med sin første elbil. Bilen er en NEVS 9-3x SUV. Med andre ord en bil som er basert på SAABs 9–3. De sier den skal ha en elektrisk rekkevidde på 30 mil, og skal ut på markedet i 2018. NEVS sier til NTB at de foreløpig ikke har noen planer om å selge bilen i Norge.


Skoda begynner med helelektriske biler i 2019 og skal ha fire-fem slike innen 2025.


Toyota var i flere år avvisende til elbiler, men i høst snudde selskapet, og nå ser det ut til at de innen 2020 vil komme med masseproduserte elbiler med lang rekkevidde.


Volkswagen har vist konseptbilen I.D. og har i kjølvannet av dieselskandalen satt av store summer på å utvikle biler med utslippsfrie drivlinjer. I 2020 skal de lansere en ny generasjon elbiler under fellesnavnet I.D. Selskapets målsetting er å selge én million elektriske biler i 2025.


Volvo viste på vårparten i fjor fram sin nye 40-serie på konseptstadiet, hvor plattformen bilen bygges på, er klargjort for et elektrisk drivverk. De har sagt at de vil komme med en elbil i 2019 basert på 40-seriens plattform, og at det også vil komme en som tar utgangspunkt i samme plattform som XC90. De meldte også nylig at Polestar-avdelingen blir et nytt separat elektrifisert høyprestasjonsmerke under Volvo, der det skal satses på elektriske høyytelsesbiler.



Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no