ANNONSE

HUS & HAGE

Ja, de elsker norsk design

Tekst og foto: Axel Sandberg


Publisert: 25.10.2017

NORSK BØLGE: Norsk Ambassadør Kai Eide erfarer at Norge er på moten, både innen design og underholdning. 
Foto: Lars Petter Pettersen


Naturlige materialer, folkelighet og funksjonalisme gjør norske designere til trendsettere internasjonalt. Aldri har vi eksportert så mye design.

Skandinavisk design har lenge vært et begrep. Men Norge har tradisjonelt stått i skyggen av både Danmark og Sverige. Nå er dette i ferd med å snu.

– Norske møbelprodusenter økte eksporten med hele 14 prosent i fjor. Dette er mer enn for eksempel norsk laks gjorde, så design er noe vi virkelig er gode på, og som restene av verden har begynt å oppdage, mener Jan Christian Vestre i Samarbeidsrådet for møbel- og interiørdesign (SMI).

I fjor lovpriste verdens kanskje mest toneangivende designmagasin Wallpaper norsk design og norske designere. Med produsenter og formgivere som Peter Opsvik, Andreas Engesvik, Runa Klock, Daniel Rybakken, Hjelle og Northern Lighting har også vi nå internasjonale designstjerner som puster våre skandinaviske naboer i nakken.

Viktig arena

Det var derfor betimelig at den norske ambassaden i Stockholm nylig stilte ut noe av det beste og mest nyskapende vi har å by på med utstillingen “A Colour Composition – New Norwegian Design” under Stockholm design- og møbelmesse.

– En slik utstilling betyr mye. Nå ser verden til Skandinavia, og da er det viktig å ha møteplasser for å vise det beste, mener Vestre.

Satt sammen av kurator og stylistduo Kråkvik & D’Orazio, ble til sammen 48 utstillere vist fram. Nye arbeider, som spenner fra lamper, vaser, tekstiler og speil til kontorstoler, kaffebord og hjørnesofaer, var nøye plassert i de unike ambassadelokalene. Fargekollasjer rundt om i lokalene, med hovedfargene blått, rosa og kashmir, understreket dagens internasjonale fargetendenser.

– Utstillingen viser at nivået er høyt, og at det er gode tider for norske designere og produsenter. Vi er ganske enkelt blitt aktuelle internasjonalt, sier kurator Janicke Kråkvik.

Naturlige Norge

Den internasjonale designkåringen Red Dot rangerte nylig Arkitekt- og designhøgkolen i Oslo som en av "topp ti"-designutdanningene i verden. Til tross for at alt ligger såpass til rette, er det imidlertid langt fra alle ferdigutdannede designere som har design som fulltidsyrke.

– Det er klart det er vanskelig å slå igjennom, og ikke gitt at alle kan leve 100 prosent av det – i hvert fall ikke ennå. Men utstillinger som den i Stockholm er et viktig skritt i riktig retning, mener Jannicke Kråkvik.

En norsk designer og kunstner som har fått det til på den internasjonale arenaen, er Runa Klock. Med sin naturinspirerte innfallsvinkel har hennes mange ulike interiørgjenstander høstet både internasjonale priser og skryt i ledende trendmagasiner. Hun er ikke i tvil om hva som er årsaken til norsk designs suksess.

– Samarbeid! I stedet for å være ensom “kunstner” og dra hele lasset selv, har man gått sammen om fellesutstillinger, delt på nettverk, delt på utgifter og erfaringer. Dette har løftet fram hele bransjen. Og dette samarbeidet strekker seg også til produsenter, som tidligere gikk for noen få, veletablerte designere. Nå har de sett at den yngre garden får til ting både i inn- og utland, og det oppstår en gjensidig forsterkende effekt, mener Klock.

Norsk kultur

Den internasjonale oppmerksomheten har også sammenheng med en generell interesse for skandinavisk kultur, ifølge SMI.

– Norsk design kjennetegnes gjennom bruken av naturlige materialer og en ofte litt ujålete og tilgjengelig funksjonalisme. Dypere sett tror jeg det handler om at skandinavisk design er uttrykk for den skandinaviske livsstilen. Vår måte å organisere samfunnet på, våre holdninger til demokrati og konsensustenkning ansees av mange som attraktive idealer, mener Vestre.

Norges ambassadør i Sverige, Kai Eide, ser tydelig en gryende interesse for det norske.

– Det mest iøynefallende den siste tiden er selvsagt NRK-suksessen “Skam”. I Sverige er det blitt den reneste feber, og norsk musikk har også medvind med blant andre Gabrielle som ligger høyt på mange spillelister, sier Eide.

Også han mener samarbeid på designfeltet er nøkkelen til økt internasjonal suksess.

– Vi må ikke tro at et fremstøt i ny og ne er tilstrekkelig. En kontinuerlig innsats er avgjørende, sier ambassadøren.

Norsk ambassade er “coolest”

Den norske ambassaden 
i Stockholm er i seg selv en designperle, som har fått mye oppmerksomhet for sin unike utforming og sitt gjennomførte interiør. Under fjorårets 
Stockholm Fashion Week ble ambassaden betegnet som “The Coolest Location”, og under årets designutstilling har man vært svært påpasselig med å plassere utstillingsgjenstandene på måter som er 
i harmoni med omgivelsene.


Tegnet av den norske arkitekten Knut Knutsen og bygget ferdig i 1952, var tanken at ambassaden skulle være en skueplass for norsk kunst, design og litteratur. Komplekset er både kanselli og residens, og skiller seg utseendemessig fra de andre ambassadene i området. Funksjonalismen trer tydelig fram.

– Knut Knutsen var inspirert av amerikansk 1940-tallsstil så vel som japansk 1600-talls palass-arkitektur, forklarer ambassadør Kai Eide. 

Bygget ble for en tid siden presentert i det anerkjente magasinet “Monocle”, som blant annet skriver at det viser at Norge har skjønt hvordan man uttrykker en nasjons styrker overfor om-verdenen. Eide mener ambassaden virkelig kommer til sin rett i forbindelse med arrangementer som “A colour composition”.

– Det finnes vel ikke en norsk ambassade som er mer skreddersydd for denne type arrangementer, tror Eide.



Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no