ANNONSE

REISE

I tidsmaskin gjennom Berlin

Tekst og foto: Lise Åserud 


Publisert: 22.11.2017

 

Vil du gjøre deg kjent med både byen, menneskene og en rullende del av historien – samtidig som du får masse oppmerksomhet – er det Trabi-tur som gjelder.

 

 

Det bråker vanvittig, og eksosen slår mot oss, i det Camilla Johansen fra Asker starter den knøttlille bilen der fire lattermilde damer har presset seg inn. Bruksanvisningen til håndgiret på dashbordet ser komplisert ut, noterer vi oss raskt. Så selv om vi har fått en grundig innføring før den strabasiøse turen rundt i Berlins gater, kjører vi mesteparten av våre to timer på førstegiret. Til mye hyl og latter, for dette er vanvittig artig.

 

Historisk kjøretøy

Vil du gjøre deg kjent med byen og menneskene, leier du en Trabant – eller Trabi på folkemunne. Før var bilen et viktig transportmiddel for østtyskere, i dag er den en festlig turistfelle.

Før vi forlater parkeringsplassen ikke langt fra Checkpoint Charlie, får vi høre at v kommer til å bli hyppig fotografert. Mange av bilene er lakkert i alle regnbuens farger og like mange mønstre. Vi derimot fikk en ensfarget blå, men alt fra små barn til byens glade gutter vinker ivrig til oss gjennom Europas mest spennende gater. Camilla Johansen, Monica Kogstad Kristiansen, Caroline Hafstrøm og jeg velger å ta det som en hyggelig bonus at den maskuline delen av befolkningen tydeligvis setter stor pris på disse doningene.

 

Eventyret begynner

En rekke på fem Trabanter, med en lederbil foran, starter ferden i Zimmerstrasse. Det brummer og bråker forferdelig, og eventyret innledes med forskrekkede hvin, et plutselig byks og et voldsomt brøl ut på gateplan.

Vi er på vei mot Potsdamer Platz. En drøss av røde lyskryss gjør at vi må vente på hverandre, og vi får god tid til å studere historiske bygninger. Allerede foran Brandenburger Tor sier den første bilen takk for seg. Forbipasserende trår til og dytter Trabien, også denne med fire betuttede damer i, til siden. Vi andre får en unik mulighet til å studere og fotografere det verdensberømte monumentet.

Utenfor Reichstag eller Riksdagen ankommer en reservebil, og vi humper videre mot Berlins sentralbanestasjon og nedover Unter den Linden. Vi føler vi tar del i historien inne i den eksosfylte bilen. Her finnes ingen ventilasjon, og åpne vinduer er eneste mulighet dersom man ikke vil bli fullstendig forgiftet.

 

Den kalde krigen

Via dårlig intercomlyd fra lederbilen får vi en meget nøye gjennomgang av Berlins nære historie: den andre verdenskrig, den kalde krigen og tiden etter at muren falt. Innimellom skrur vi den skurrende stemmen ned, og later som vi ikke hører irettesettelsen når Camilla har fått ferten på andregiret, og vi dermed suser forbi en av de andre Trabantene i rekka vår. Det er strengt forbudt!

Opp med lyden igjen: 13. august 1961 stengte myndighetene muligheten til å forlate Øst-Berlin. Desperate østtyskere benyttet Trabanter til utallige farlige og oppfinnsomme fluktforsøk. Nyfødte ble satt på de lange ventelistene for å få den populære Trabien når de ble voksne. Vi bråker videre mens historietimen pågår. Berliner Dom, Fernsehturm og Rotes Radhaus enser vi så vidt.

 

25 hester og plast

Selfiene ruller inn raskere enn farten på bilen. Vi er alle enige om at dette er feriens høydepunkt.

Maksfarten vår er 50 kilometer i timen, men Trabi-modellen vi kjører, skal visstnok kunne lures opp i 112 km/t. I baksetet hos Monica og Caroline finnes det ikke sikkerhetsbelter, og til tross for en enkel stropp i hvert sete foran, føles det ikke sikkert her heller. Bilen har karosseri laget av duroplast og glassfiber, og til dens forsvar kan man si at den aldri ruster.

 

Trofast

Café Moskva blir passert. Dette er stedet der fiffen etter 1964 kunne nyte russisk mat og dans sammen med spionasje og svartebørs. Tidsmaskinen Trabant er et levende symbol på den kalde krigen mellom øst og vest. Fra bilen så sitt lys i Øst-Tyskland i 1957, har den rullet trofast rundt i mange østblokkland. Til og med i Norge fikk vi muligheten til å kjøpe denne bilen i perioden 1959-67, men den var ikke spesielt populær.

 

Kysset

Vi nærmer oss Karl-Marx-Allee og East Side Gallery, her finnes den lengste delen av berlinmuren. Gjennom den åpne ruta ser vi det berømte kysset mellom statslederne Leonid Bresnjev og Erich Honecker. «Brødrekysset» er et av maleriene på denne del av muren, der 117 kunstnere fikk utfolde seg i 1990.

Ferden bærer videre over Oberbaumbrua og gjennom Kreuzberg. Bydelen var lenge et område preget av tyrkiske immigranter, der opprør og sivil ulydighet var vanlig.

 

Inn i fremtiden

Navnet Trabant, som betyr satellitt på tysk, ble valgt etter en intern konkurranse i 1957, samme år som satellitten Sputnik 1 ble skutt opp. I dag er bilen på full fart mot fremtiden igjen, ettersom den skal drives av strøm istedenfor bensin. Den nye elbil-Trabanten er utviklet av selskapet Reevolt, som ettermonterer elektriske motorer på flere småbiler.

For vår del nærmer eventyret nærmer seg slutten, og vi mottar en hyllest som er dronninger verdig idet vi sakte kjører forbi horder av smilende og vinkende turister ved Checkpoint Charlie. Trabant har tatt oss tilbake til nåtiden, og lattermilde og småkvalme velter vi ut av det sagnomsuste kjøretøyet.

Trabant
– Trabant (på folkemunne ofte kalt Trabi eller Trabbi) er et bilmerke produsert av den østtyske bilfabrikken VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.


– Trabanten var det vanligste kjøretøyet i DDR (Øst-Tyskland) og ble også eksportert til andre østblokkland.


– Trabant ble importert til Norge 
i perioden 1959–67.


– Det ble laget 3.096.099 Trabanter.


– Trabant-turene i Berlin koster fra 30 euro og oppover. Det er flere ulike arrangører, blant annet:


www.trabantberlin.de
www.trabi-safari.de
www.trabisafari.de


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no